Skip to content

Hoe maak ik de stap van applicatie naar platform?

Op basis van technologische- en consumententrends hebben we de afgelopen jaren steeds meer platformen en digitale marktplaatsen zien ontstaan. Al snel denk je dan aan pure-digital consumenten platformen zoals bijvoorbeeld Amazon, AirBnb, Uber, Bol.com of Booking.com, maar vergeet ook de ontwikkelingen aan de B2B kant niet. Wanneer we in Nederland kijken, zien we bijvoorbeeld zeer interessante voorbeelden bij Technische Unie, Kramphub of onze opdrachtgevers Royal Flora Holland (floriday) en Spearteq (servitization). Trivento verwacht dat, met name in de groothandel en maakindustrie, dit soort platformen een grote vlucht gaan maken. De markt is er klaar voor, de technologie is er klaar voor én het biedt enorme kansen voor first movers. Wie pakt de bal op?

Waarom zou je als groothandel of maakbedrijf (OEM) een platform willen worden?

Het belangrijkste antwoord hierop is; schaalbaarheid, marktaandeel en continuïteit. Wanneer andere partijen producten gaan aanbieden via jouw platform ontstaat er een vliegwiel; je lift automatisch mee op de groei van je platform klanten.

Dat een platform strategie helpt met innovatie en het introduceren van een nieuw businessmodel bewijst Bol.com. De van oorsprong online retailer heeft de afgelopen 10 jaar de beweging gemaakt van e-shop naar e-commerce platform waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Inmiddels sloten bijna 50 duizend retailers hun systemen aan op het platform en verkopen er verschillende artikelen. Daarmee draait het verdienmodel van Bol.com om het platform en is het platform tegelijk de spil in het ecosysteem van verkopende partijen. Temeer omdat Bol.com sinds 2015 ook de logistiek en fulfilment verzorgd voor de verkopende partijen.

Amazon heeft op een gegeven moment zelfs besloten de groei van haar platform gebruikers te financieren om daarmee groei nog verder te stimuleren. Het model wordt nog sterker, wanneer je als hub ketenpartners en klanten aan elkaar verbindt. Op een gegeven moment ben je dan een niet te vervangen radertje in het geheel en biedt het eco-systeem zoveel comfort dat de switching-cost torenhoog zijn.

Een goed voorbeeld hiervan is technische groothandel Technische Unie. Zij ontwikkelden een hele serie service proposities en integreren hun software actief en pro-actief met software van hun klanten. Hiermee wordt het wel heel gemakkelijk om (automatisch) bij Technische Unie te bestellen, en het alternatief is daarmee automatisch minder interessant. De share-of-wallet van Technische Unie is dus waarschijnlijk flink toegenomen.

Onze start-up opdrachtgever Spearteq wil de hele servitization van bedrijven in de maakindustrie uit handen nemen; onder meer door een platform met spareparts en de fulfilment daarvan aan te bieden. 

Wat relaties over ons zeggen:

Raoul Diederen - Jaymera / Co-founder Spearteq

"Trivento is een sparring partner met focus op hetgeen dat écht nodig is. In de smart industry transformaties die ik samen met teams van maakbedrijven vormgeef, is vaak behoefte aan een partner die unieke software oplossingen kan bouwen. Die vanaf het begin het juiste team beschikbaar stelt dat gefocust is op jouw business en de juiste vragen stelt om zo snel mogelijk het juiste MVP te genereren waarmee ook direct rendement gegenereerd kan worden. Die zelf ook bereid is om risico te nemen waardoor belangen tussen partner en maakbedrijf worden opgelijnd. Trivento is voor mij zo’n partner gebleken die ik daarom van harte aanbeveel."

smart industry PP preview

We leren je graag kennen

Samen kunnen we immense uitdagingen aan.
we denken graag met je mee

Wat heb je nodig?

Om te bepalen wat je nodig hebt is een concreet doel het belangrijkste startpunt voor ons. Hoe ziet je business er nu uit en waar wil je naar toe? Wil je vraag en aanbod beter bij elkaar brengen? Wil je het ecosysteem waarbinnen je samenwerkt verstevigen in een gezamenlijke propositie? Zijn er mogelijkheden om je huidige product propositie te verservicen? Of geloof je dat meer schaalbaarheid je voordeel oplevert? De visie en het doel breng je in. Onze consultants helpen je bij het aanscherpen van je doelen, en deze te vertalen naar een digitale propositie. Om vervolgens deze propositie te vertalen naar IT requirements; welke IT heb je wanneer nodig om deze propositie succesvol te maken. Daarvoor maken we gebruik van een aantal pragmatische consulting tools

Vervolgens start de realisatiefase; Hebben we helder wat je wilt bereiken? Dan refactoren we je digitale propositie in pragmatische stappen naar een platform propositie. Trivento ontzorgt je hierbij op IT vlak, jij brengt zelf de visie en het ecosysteem in.

Beheer en doorontwikkeling van je platform

Als je platform eenmaal in de lucht is wil je dat het goed blijft presteren. Onze experts zijn pro-actief, hebben de juiste domeinkennis en zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Wij laten je applicaties probleemloos draaien en schalen. Samen versnellen en optimaliseren we je business.

Voor wie?

Trivento werkte al voor (kernprocessen van) grotere mkb bedrijven zoals Bol.com, Wehkamp, KrampHub, Bookspot en Royal Flora Holland, maar serieuze scale-ups uit de maakindustrie of B2B e-commerce zijn ook zeker welkom bij ons.

Robbert Kooij

Robbert Kooij

Business development manager

Zet de volgende stap

In 15 minuten help ik je inschatten of wij relevante waarde kunnen toevoegen op jouw uitdaging.

Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op.