Blog

5 voorbeelden van een datagedreven kernproces

Auteur Sjoerd van der Spoel Sjoerd heeft jaren ervaring met het ontwikkelen van data science oplossingen voor de industrie. Hij heeft ervaring met alles van Internet of Things tot dashboarding en machinelearning. Daarnaast is hij gepromoveerd op de praktische toepassing van predictive analytics

Als je weet hoe de hazen lopen, kan je ze makkelijker vangen. Een metafoor die je zou kunnen gebruiken om de kernprocessen binnen organisaties te omschrijven. Steeds meer organisaties kiezen ervoor om hun kernprocessen datagedreven in te richten. En dat loont. Organisaties die datagedreven werken presteren beter. Beslissingen worden genomen op basis van ratio in plaats van gevoel. Dat leidt tot betere klanttevredenheid, hogere winsten en voor medewerkers vaak tot meer werkplezier.

Kernprocessen datagedreven inrichten kan in alle organisaties

Kernprocessen inrichten op basis van data levert winst op voor alle typen organisaties. Multinationals, start-ups, MKB-organisaties, maar ook overheden. Dit vertaalt zich niet altijd in klinkende munt. Soms is het voor een organisatie belangrijker om klanten beter van dienst te zijn of medewerkers op een efficiënter te laten werken. We geven je 5 voorbeelden van kernprocessen die uitstekend datagedreven gestuurd kunnen worden. Mits de aanwezige data natuurlijk kwalitatief goed en interpreteerbaar is.

1 - Het optimaliseren van logistieke processen


Logistieke processen laten zich uitstekend sturen door data. Een voorbeeld uit onze praktijk: een transportorganisatie zette de stap naar datagedreven werken. Om dit te realiseren waren er wel wat aanpassingen in zowel de houding en gedrag van medewerkers als aanpassingen in de processen nodig. Jarenlang legde de organisatie vast hoeveel tijd haar chauffeurs nodig hadden om op verschillende tijdstippen te laden en lossen, bij verschillende terminals in in de haven van Rotterdam. De data kwam uit de boordcomputers van de chauffeurs en was bedoeld om een een ideale planning samen te stellen. Zo zou er snel en efficiënt gelost kunnen worden. In praktijk bleek de vastgelegde data grotendeels onbruikbaar. Data werd gemanipuleerd en chauffeurs gingen niet op dezelfde manier met invoer om.

Een goede domeinanalyse gaf inzicht in data en de bruikbaarheid ervan. De organisatie kreeg grip op de data. Door de chauffeurs en de organisatie te betrekken bij de te behalen doelstellingen én goed te instrueren, werd de kwaliteit van de data beter. Vanaf dat moment werd het mogelijk om routes slim en efficiënt in te plannen. Eén van de belangrijkste kernprocessen van het bedrijf wordt voortaan datagedreven aangestuurd.

2. Verbeteren van de klantbeleving

Online diensten schieten als paddestoelen uit de grond. Een mooi voorbeeld van een overheidsorgaan dat datagedreven werken inzet voor het gemak voor de klant is de Belastingdienst. Ze zeggen het zelf al ‘leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel’. De laatste jaren worden grote hoeveelheden persoonlijke data automatisch verwerkt tot een belastingaangifte. Je hoeft het alleen nog maar te controleren.
Daarnaast is er bijvoorbeeld bijna geen verzekeringsmaatschappij meer, waar je niet zelf een verzekering kunt afsluiten. Voor de meeste verzekeraars staat het gemak van de gebruiker bij het afsluiten van een verzekering voorop. Want hoe makkelijker het is, hoe groter de kans dat de verzekering daadwerkelijk afgesloten wordt. Er wordt dan ook op alle manieren gekeken hoe deze kernprocessen steeds meer datagedreven ingericht kunnen worden.

Online diensten worden op agile wijze ontwikkeld en stapsgewijs voortdurend verbeterd. Gebruikerstests en de inzet van slimme technologie maakt het mogelijk om elke stap, die je klant online binnen jouw digitale dienst zet, te meten. Data over het gebruikersgedrag wordt geanalyseerd en geeft informatie over het gebruikersgedrag. Waar wordt geklikt, waar haken mensen af, waar wordt gebruik gemaakt van vraag en antwoord? Allemaal input om diensten beter te maken, de klantbeleving te verhogen en het marktaandeel te vergroten.

Bekijk ons ebook datagedreven werken

3. Voorraadbeheer

Voorraad hebben kost geld. Voor producten met een snelle doorlooptijd is dat minder erg dan voor houdbare producten. Grote distributiecentra en e-commerce retailers weten dankzij data, steeds beter, wanneer de vraag naar een bepaald product groot is. Continue beschikbaarheid en snel kunnen leveren is van belang. Kernprocessen worden daar volledig op ingericht. Voorraadbeheer, distributie en dropshipping-afspraken met samenwerkingspartners, worden gedreven door informatie verkregen uit data. Kijk naar Wehkamp.nl, met ruim 200.000 klant bestellingen per dag, één van Nederlands grootste online retailers in Nederland. Door altijd realtime inzicht te hebben in de eigen voorraadgegevens en die van samenwerkingspartners kan de organisatie haar klanten beloven binnen 24 uur te leveren. Datagedreven voorraadbeheer is goedkoper en helpt om de organisatie beter schaalbaar te maken.

4. Voorspellen van de servicebehoefte

Op basis van data voorspellingen maken en kernprocessen erop aanpassen. Het gebeurt in alle bedrijfstakken. Een voorbeeld waar een luchtje aan zit. In veel gemeenten zijn de, aan huishoudens uitgereikte, afvalcontainers voorzien van een chip. Of men krijgt een afvalpas waarmee afval in ondergrondse containers wordt aangeboden. Bewoners betalen jaarlijks de rekening voor de hoeveelheid afval die ze aanbieden. Er wordt dus afgerekend op basis van de data die verzameld wordt. Dezelfde data kan, al dan niet gecombineerd met andere data, trends analyseren over de te verwachten aangeboden hoeveelheid afval per adres, wijk, en de soort afval. Deze informatie geeft inzicht in de verwachte behoefte aan het ophalen van vuilnis. Dat helpt om een besluit te nemen over de benodigde inzet qua intensiteit, omvang en route van de vuilniswagen.

5. Conversie vergroten met slimme aanbevelingssystemen

Wat is interessant voor deze unieke bezoeker? AI informatiesystemen vragen het zich af zodra een bezoeker zich aandient op een e-commerce site. Door het gebruik van slimme technologieën zijn grote online platforms zoals Bol.com, Coolblue en Zalando in staat om talloze aanbevelingen per seconde te doen. En dat allemaal op basis van de beschikbare data. Want hoe dichter de aanbevolen producten bij de consument staan, hoe groter de kans op conversie. Een vaak iets minder gewaardeerd, maar voor organisaties marketingtechnisch wel interessant is online advertising. Ook hier worden dankzij zoek- en klikgedrag data ingezet, om je toch nog even te herinneren aan je interesse voor die nieuwe boormachine. Tja alles voor de conversie.


Wil je kernprocessen datagedreven gaan inrichten en wil je weten wat je mogelijkheden zijn? Neem contact met ons op. 

Dit artikel delen?

Ben je opzoek naar meer?

Bekijk hier een selectie van onze ebooks.

ebook datagedreven werken

Download nu

Trivento's datascan: datagedreven business binnen één mand

Lees meer