Blog

De 6 doorbraken van de digitale transformatie

Auteur Rijk van Vulpen Rijk van Vulpen is enterprise designer en architect bij Trivento. Rijk heeft grote passie en ervaring in het ontwikkelen van digitale business en produkten/diensten vanuit strategisch perspectief. Hij breng duurzame verbetering en vernieuwing. Hij doe dat bij voorkeur samen met initiatiefrijke mensen in 3 tot max. 6 maanden van idee tot resultaat.

Eerder schreef collega Joost over de definitie van digitale transformatie voor bedrijven. Het fundament voor de digitale transformatie voor bedrijven  wordt gevormd doordat digitalisering al een aantal "barrieres" heeft geslecht. We zijn nu in staat een aantal dingen te organiseren die eerder niet konden of alleen tegen aanzienlijke kosten. Op basis daarvan kunnen bedrijven nu ineens enorme sprongen voorwaarts maken, vaak factoren beter.

1. Diensten, informatie, apps, etc. kunnen ineens, gratis, veilig, vertrouwd, schaalbaar aan de hele wereld beschikbaar worden gemaakt. Er zijn nauwelijks distributiekosten, nauwelijks transactiekosten. De cloud en de basis infostructuur van het web maakt dit mogelijk.

2. Iedereen in de wereld kan (bijna) gratis worden bereikt, gemobiliseerd, geinformeerd, etc. 1 op 1, dus heel persoonlijk, op ieder moment, op iedere lokatie. Hier is de smartphone en het mobiele netwerk de belangrijke drager.

3. Onbenut potentieel van resources (eerder waste) kunnen ineens effectief (bijna gratis georganiseerd) worden ingezet: auto's, gereedschap, lege kamers, tweede hands spullen. We kunnen ze delen, we kunnen micro-transacties doen, we hoeven ze niet te bezitten, we hebben er straks maar een fractie meer van nodig, het krijgt makkelijk een 5e en 10e leven. Allerlei samenwerkingsplatformen zijn hier debet aan.

4. We kunnen (bijna gratis) tot goede keuzes/beslissingen komen. Alle adviezen van peers, alle data, alle feiten worden gemobiliseerd of uitgezocht, intelligent bewerkt en op een presenteerblaadje relevant aan ons gepresenteerd zodat we bijzonder effectief kunnen zijn. Desnoods neemt een vertegenwoordigend agent/virtual assistent vervelender klussen van ons over. Bigdata is hiervan de drager.

5. De werkelijke wereld wordt realtime (gratis) geoptimaliseerd voor ons, het gaat uit de weg, het richt zich in naar onze behoefte, het repareert en creeert dingen voor ons. Hiervoor speelt o.a. het internet der dingen een grote rol.

6. Dingen worden, door goed digital design en contine verbetering, steeds makkelijk, eenvoudig, proactief, augmented, een beleving, intuitiever, passend bij onze gedragingen en rituelen. De journey wordt in verhoudingsgewijs gratis wereldwijd simpel en effectief gemaakt. Heel persoonlijk en relevant. Bijv. virtual reality en augmented reality gaan hierin een belangrijke rol spelen.

Belangrijke doorbraken vormen de basis van de digitale transformatie. Technologie geeft ons gratis een stem, verbind ons gratis, laat ons delen, beleven en beslissen. Technologie maakt ons meer mens. En nu dan doorpakken op weg naar wereldvrede.

Dit artikel delen?