Blog

Wat is een API? En wat is de businesswaarde van API's?

Auteur Ruud van Vliet Ruud is infomatiekundig ontwerper en ontwikkelaar bij Trivento.

Alles en iedereen op de wereld is steeds meer ‘connected’. Hoe gebeurt dit? Ik bedoel dan hoe wordt dit mogelijk gemaakt? Hoe komt data van de ene plek naar de andere? Hoe communiceren verschillende applicaties en apparaten met elkaar, om zaken te bereiken als bijvoorbeeld: online eten bestellen? Dat doen we met API’s en daarover gaat deze blog.

API of Application Programming Interface

Het antwoord op bovenstaande vragen is: door middel van API’s, ook wel ‘Application Programming Interface’ genoemd. Nu vraag je jezelf waarschijnlijk af: “Leuk, maar wat is dit precies?” Een API kan gezien worden als de toegangspoort tot een bestaand systeem of bestaande software oplossing die het mogelijk maakt om functionaliteit van een systeem, beschikbaar te maken voor andere systemen. Anders gezegd:

Een API maakt communicatie en het uitwisselen van informatie mogelijk tussen verschillende (software) systemen.

Het is geen nieuw concept, de eerste API’s waren namelijk al in het in het prille begin van de ontwikkeling van de computer beschikbaar (zie bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/POSIX). Belangrijk kenmerk van een API is dat de gebruiker geen weet hoeft te hebben hoe of de functionaliteit, die door de API wordt ontsloten, is gerealiseerd. Als je wil weten hoe oud een persoon is kan het zijn dat de applicatie elke dag voor alle personen die jarig zijn de leeftijd met 1 ophoogt en dat opslaat; of dat ie de geboortedatum ophaalt en elke keer uitrekent hoe oud de persoon is. De uitkomst is hetzelfde, en dat is het enige dat telt. De API biedt een aantal vragen die kunnen worden gesteld en antwoorden die daarbij horen. Hoe het antwoord bepaalt is niet van belang.

API’s worden wél steeds populairder en belangrijker. En dan met name de API waarmee business functionaliteit wordt ontsloten.Elk jaar vindt er een grote stijging plaats in de hoeveelheid API’s. Dit is ook niet zo vreemd, zonder dat we het realiseren maken we er allemaal gebruik van. API’s zijn immers het ‘wondermiddel’ om dienstverlening rondom websites als ‘Thuisbezorgd.nl’ en ‘Vliegtickets.nl’ mogelijk te maken.

Restaurants maken API’s beschikbaar die (beperkte) toegang tot hun eigen systeem of software mogelijk maakt. Vervolgens kan Thuisbezorgd, of een andere website/webapplicatie, met behulp van deze API, online een bestelling plaatsen bij het restaurant. Wanneer meerdere restaurants aangesloten zijn bij de website, wordt het voor een gebruiker mogelijk om eten te bestellen op een centrale website. Tegelijkertijd wordt het voor de gebruiker eenvoudiger om verschillende restaurants met elkaar te vergelijken.

Hoe werken API’s?

Een API biedt een toegangspoort tot een programma. Deze poort zorgt ervoor dat clients van buitenaf bepaalde requests (vragen) kunnen stellen aan het programma. De vragen van buitenaf wordt door de API vertaald naar verwerking door de applicatie. De API zal vervolgens het response (antwoord) op de vraag terugsturen naar de client.

Welke vragen ondersteund worden is zelf te bepalen. Ook is het mogelijk om bepaalde vragen af te schermen voor specifieke gebruikers. Zo kan door middel van authenticatie dezelfde API gebruikt worden voor verschillende doeleinden.

Een voorbeeld

API’s zorgen ervoor dat ontwikkelaars toegang krijgen tot een enorme hoeveelheid aan oplossingen, die vervolgens eenvoudig gebruikt kunnen worden in een eigen applicatie.

Wanneer een ontwikkelaar bijvoorbeeld een dashboard maakt, waar onder andere weerdata op vermeld staat, zou het onlogisch zijn dat de ontwikkelaar thuis een weerstation moet opzetten om aan deze data te komen. Dit ‘probleem’ is namelijk al opgelost door verschillende partijen. Hierbij biedt een API de oplossing, door ervoor te zorgen dat een ontwikkelaar gebruik kan maken van weerdata die door een andere partij bepaald is.

API’s inzetten

De meeste bedrijven maken gebruik van verschillende soorten software, voor onder anderen CRM, sales en boekhouding. Een administratief medewerker moet vervolgens schakelen tussen verschillende applicaties om zijn/haar werk uit te kunnen voeren. Door middel van API’s is het mogelijk om de verschillende applicaties naadloos met elkaar te laten samenwerken of een all-in-one applicatie te creëren.

Het gebruik van een API kan ook zorgen voor een groei aan potentiële klanten. In het geval van een vliegtuigmaatschappij zorgt een API ervoor dat klanten behalve op hun eigen site, ook via andere sites tickets kunnen kopen. Uiteindelijk kan een API op deze manier voor een stijging van de omzet zorgen.

Technische kennis

Wil jij graag verschillende systemen of data met elkaar koppelen, maar weet je niet hoe? Trivento biedt de uitkomst. Wij koppelen dagelijks API’s aan mooie software oplossingen. Hiermee stellen we jouw data veilig ter beschikking en zorgen we dat deze schaalbaar inzetbaar is. Met onze ervaring bepalen we voor welke data je API’s nodig hebt. Nu en in de toekomst. Wil je hier meer over weten? Bekijk onze connect dienstpagina.

'Het API-platform maakt nieuwe businessmodellen en samenwerkingen eenvoudig mogelijk'

Wat is een Reactive API?

Het verschil tussen reactive API’s en traditionele API’s, is dat het de nadruk legt op eigenschappen als schaalbaarheid, wendbaarheid, beschikbaarheid en snelheid. Het belooft altijd binnen aanvaardbare tijd te reageren, eventueel met verminderde functionaliteit, of eventueel, in uitzonderingsgevallen, met minder actuele informatie. Maar je krijgt altijd een relevant antwoord, het beste wat op dat moment mogelijk is. Dus ook als het aantal vragen ineens explosief toeneemt, of als er een netwerk storing is, of welke andere technische storing ook.

Het reactive API-platform slaat de brug tussen jouw bestaande systemen en de eisen van vandaag en morgen. Wat is dan precies het reactive API platform? Het reactive API-platform werkt met behulp van zogenaamde microservices om zo de bestaande software-oplossingen met de nieuwe online wereld van mobiele apps en webapplicaties te verbinden. Deze microservices zijn zelfstandig opererende, schaalbare stukjes functionaliteit, die een specifieke bottleneck aanpakken.

Denk aan het voorbeeld van een kassa die zorg draagt voor het proces ‘afrekenen’ in de supermarkt. Wanneer de microservice ‘afrekenen’ niet snel genoeg is en de rij wachtenden te lang wordt, dan worden er door het reactive API-platform automatisch microservices bijgeschakeld.

Is een reactive API platform succesvol?

Dat het reactive API platform in de praktijk succesvol is, weten we uit eigen ervaring. Trivento heeft deze oplossing al meerdere malen met succes ingezet. Bijvoorbeeld bij VVV Nederland.

De bestaande oplossing, het Nederlandse Database voor Toerisme en Cultuur, was onvoldoende geschikt om een complete experience te bieden, van cadeaubonnen kopen, en uitgeven tot het verstrekken van informatie. Het bediende de consument niet op een betrouwbare, snelle en flexibele manier.

Onze oplossing (bestaande uit een reactive API platform met een AngularJS front-end) zorgde ervoor dat de informatie uit de voornaamste databron van VVV Nederland op een snelle en betrouwbare manier beschikbaar werd gesteld voor de eigen websites én de websites van derden.

Door gebruik te maken van de toeristische informatie die VVV bezit en deze aan te vullen met actuele, realtime data, zoals reviews en ratings van bijvoorbeeld restaurants, ontstaat een krachtig platform op het gebied van vrijetijdsbesteding en recreatie. Een platform waarop partijen eenvoudig kunnen aansluiten en nieuwe business modellen mogelijk worden voor VVV Nederland.

Hoe API’s jouw organisatie kunnen helpen om succesvol te zijn in een platform economie?

Wil je meer weten over API’s en wat deze kunnen betekenen voor jouw business? Het realiseren van Digitale transformatie binnen een organisatie gaat hand in hand met Reactive systems en microservices. Leer meer over wat het voor jouw eindgebruikers oplevert door de whitepaper aan te vragen.

Dit artikel delen?

Ben je opzoek naar meer?

Bekijk hier een selectie van onze ebooks.

Digital Business met Microservices

Download nu

Van traditionele organisaties naar digitale winnaars

Download nu

Stappenplan voor digitaal succes

Download nu