Blog

Gebruiksgemak is een onderschatte adoptiefactor

Auteur Joost Lommers Joost Lommers is enterprise designer en Enterprise Architecture consultant bij Trivento. Joost vindt het leuk om diep onbekend terrein in te trekken en is altijd op zoek naar een waarden-volle oplossing – met menselijke maat en klantgericht, nooit alleen technologiegedreven.

Ik las op de site van De Volkskrant de drie redenen waarom de markt voor e-books in Europa maar niet wil aantrekken: kosten, beschikbaarheid en piraterij. Volgens het artikel zijn e-books te duur, zijn er te weinig (en te veel verschillende) e-book readers in omloop, en is er te veel piraterij. Over dat laatste wist directeur Tim Kuik van Stichting Brein ook nog te melden dat “Als de consument eenmaal zijn weg heeft gevonden in het illegale downloadcircuit, dan zal hij dit in de toekomst ook blijven doen”.

Ik denk dat Tim Kuik niet goed snapt hoe mensen in elkaar zitten. Zijn wereldbeeld is blijkbaar dat de meeste mensen slecht zijn: ze gaan de e-books “illegaal” downloaden omdat ze er niet voor willen betalen; omdat ze makers van e-books het brood uit de mond willen stoten; omdat ze schrijvers van e-books de betaling van hun nijvere werk niet gunnen. Ik erger me aan mensen met die instelling. De meeste mensen zijn volgens mij van nature goed, en willen best betalen voor het werk van anderen. Maar, de meeste mensen zijn ook een beetje lui. Dus je moet dat betaalde product dan wel zo makkelijk mogelijk maken. En daar zit ’m wat mij betreft de crux: het is in Nederland helemaal niet makkelijk om een e-book te kopen en te gebruiken. Als ik kijk naar Bol.com en de Sony e-readers die zij adviseren, dan is het zelfs dieptriest gesteld met de hele e-book beleving.

Die Sony e-reader wordt geleverd met software die niet intuïtief werkt. Software die het bij meer dan 10 boeken niet meer voor elkaar krijgt om deze e-books met de reader te synchroniseren. Die om onduidelijke redenen blijft hangen op bepaalde e-books. Die van mij verwacht dat ik op allerlei internetfora ga speuren naar oplossingen. Oplossingen die er van uitgaan dat de gemiddelde boekenlezer zijn computer tot diep onder de motorkap weet te manipuleren om te redden wat er te redden valt aan zijn of haar kostbare e-books verzameling. Tja, geen wonder dat mensen afhaken.

En dat terwijl de oplossing al lang aangetoond is. De muziekindustrie riep jaren geleden ook hetzelfde: te veel piraterij, niemand wil betalen voor muziek. Totdat Apple met haar iTunes Store, haar iTunes applicatie en haar iPods liet zien dat mensen best wilden betalen voor muziek. Als je het maar super simpel maakt. En e-books worden in Amerika ook veel beter verkocht. In dit geval door de standaardisatie en het gemak dat Amazon met haar site en haar Kindle reader wist te realiseren.

Dus, beste boekenbranche, en Stichting Brein, standaardiseer het e-books bestandsformaat en de bijbehorende applicaties. Eis van readerfabrikanten dat ze fatsoenlijk werkende software leveren met en op hun apparaten. Optimaliseer de gebruiksbeleving van kopen, beheren, tot gebruiken. Intuïtief gebruik, dat is het toverwoord.

In de oplossingen die wij realiseren staat gebruikersgemak, user experience, voorop. 

Dit artikel delen?

Ben je opzoek naar meer?

Bekijk hier een selectie van onze ebooks.

Digital Business met Microservices

Download nu

Van traditionele organisaties naar digitale winnaars

Download nu

Stappenplan voor digitaal succes

Download nu