Blog

Geldigheid blijft lastig

Auteur Joost Lommers Joost Lommers is enterprise designer en Enterprise Architecture consultant bij Trivento. Joost vindt het leuk om diep onbekend terrein in te trekken en is altijd op zoek naar een waarden-volle oplossing – met menselijke maat en klantgericht, nooit alleen technologiegedreven.

Laatst werd ik op YouTube geattendeerd op een Valentijnsdagaanbieding. Via een vermakelijk voorfilmpje probeerde een firma mij tot een aankoop voor mijn liefje te bewegen. Er was alleen één probleem: het was 20 februari. Nu zou je kunnen denken dat dit bedrijf er vroeg bij was voor komend jaar, maar ik denk toch vooral dat het advertentiebedrijf in een oude valkuil is gevallen: geen geldigheidsdatum vastleggen bij de advertenties.

Geldigheid blijft lastig. Het duikt op allerlei plaatsen op, zoals bij bovengenoemde advertentie. Of op televisie, waar ze in het reclameblok van zondagavond een programma van zondagmiddag aankondigen. Of op de corporate website, waar het evenement van vorige maand nog steeds wordt aangeprezen. Of in de database, waar het woonadres van je klant al is veranderd voordat deze klant daadwerkelijk verhuisd is. Laten we hopen dat de huidige bewoners z’n post bewaren.

René Veldwijk noemt dit het “eeuwig heden” – je houdt geen rekening met de geldigheidsduur van informatie. Wat er nu staat, is nu waar, was altijd al waar, en zal ook eeuwig waar blijven. Totdat het wordt vervangen door nieuwe informatie, waarvoor precies hetzelfde geldt! En je bent ook nog eens vergeten wat er waar was voordat de nieuwe informatie werd bewaard. Inderdaad een “eeuwig heden”, quelle horreur.

Kortom, informatie heeft meestal een bepaalde geldigheidsduur. Leg deze vast als het belangrijk is voor het gebruik van de betrokken informatie. En... geldigheidsduren heb je echt veel vaker nodig dan je denkt. Al is het maar om een blog die je op zondagochtend schrijft, pas op maandagmiddag te publiceren.

Je klanten de juiste geldige informatie geven zorgt voor een betere klantbeleving van jouw producten en diensten. Meer weten over hoe wij dat aanpakken? Neem contact met ons op.

Dit artikel delen?

Ben je opzoek naar meer?

Bekijk hier een selectie van onze ebooks.

Digital Business met Microservices

Download nu

Van traditionele organisaties naar digitale winnaars

Download nu

Stappenplan voor digitaal succes

Download nu