Blog

Een nieuw groei- en bloeiplan voor uw applicatielandschap

Auteur Joost Lommers Joost Lommers is enterprise designer en Enterprise Architecture consultant bij Trivento. Joost vindt het leuk om diep onbekend terrein in te trekken en is altijd op zoek naar een waarden-volle oplossing – met menselijke maat en klantgericht, nooit alleen technologiegedreven.

Ik vind dat we meer zorg moeten besteden aan onze applicatielandschappen. Een beetje organisatie verzamelt tijdens haar bestaan heel wat standaardpakketten en andere software. Vaak om snel een product of dienst in de markt te zetten, marktaandeel te scoren of niet achter te blijven bij de concurrent. Lange termijn integratie krijgt in zo’n geval weinig aandacht. Niet alleen omdat de software snel in productie moet, maar ook omdat het nu eenmaal moeilijk is om de juiste toekomst te voorspellen. Een applicatielandschap dat te lang op deze manier wordt opgebouwd, lijkt op een verwaarloosde tuin: de applicaties woekeren met maatwerkuitbreidingen en delen van het landschap sluiten niet mooi op elkaar aan. Niet fraai om naar te kijken, lastig om te beheren, duur om weer op orde te krijgen.

Andere applicatielandschappen lijken op moderne winkelcentra en buitensteden. Gebouwd voor de generatie die in grote auto’s met goedkope brandstof grote afstanden kan afleggen. Gebouwd voor het hier en nu, maar slecht voorbereid op een toekomst met minder fossiele brandstoffen. James Howard Kunstler vertelt dat in zijn inspirerende TED-talk veel beter dan dat ik het kan. Ook zijn mooie voorbeelden te vinden in het werk van Christoper Alexander.

Veel van onze applicatielandschappen zijn gebouwd voor het hier en nu, soms ook nog voor gisteren. Maar morgen is dichtbij, en brengt veel veranderingen. Kostenreductie stuur ons naar de efficiëntie van de cloud. Zijn uw applicaties daar klaar voor? Klanten vragen om een steeds persoonlijkere, en holistische benadering. Misschien kunnen individuele applicaties daar in meekomen, maar hoe is de kwaliteit van uw applicatie-integratieplatform? En een belangrijke maatschappelijke trend: steeds meer zal het bedrijfsproces zich buiten uw organisatie afspelen. Met  klanten die op hun eigen device hun eigen versie van uw bedrijfsproces doorlopen. Geïntegreerd met die van andere bedrijven en organisaties. Klanten die tweeten over een klacht, die een productidee via Instagram  delen. Die hun menig geven in fora, zoals Tweakers.net, of op Kieskeurig.nl. Die hopelijk met een foto van uw product op hun smartphone naar de plaatselijke winkelier lopen. Om te laten zien “dit wil ik”.

Ik vind dat we meer zorg moeten besteden aan onze applicatielandschappen: het is tijd voor een frisse insteek, nieuw groei- en bloeiplan voor het applicatielandschap. Of saai & solide: een gedegen portfolioanalyse, inclusief roadmap.

Dit artikel delen?

Ben je opzoek naar meer?

Bekijk hier een selectie van onze ebooks.

Digital Business met Microservices

Download nu

Van traditionele organisaties naar digitale winnaars

Download nu

Stappenplan voor digitaal succes

Download nu