Skip to content

Blog

Het belang van realtime performance bij een omnichannel e-commerce strategie

  • Home
  • Blog
  • Het belang van realtime performance bij een omnichannel e-commerce strategie

Eén van de grootste uitdagingen, zo niet de grootste, bij een omnichannel e-commerce strategie is misschien wel de realtime performance van je applicaties. Je biedt 24/7 producten en diensten aan via verschillende geïntegreerde kanalen. Gebruikers moeten altijd en overal toegang hebben tot de meest actuele informatie. In een sterk concurrerende markt krijg je één keer de kans om een goede indruk op je klant te maken en transacties te sluiten. Het is dus zaak om continu werk te maken van de realtime performance van je e-commerce platform. 

In ons vorige blog gaven we antwoord op de vraag ‘Waarom steeds meer organisaties kiezen voor multichannel e-commerce?’. Omzetverhoging door het creëren van een optimale klantbeleving is een belangrijke drijfveer. Het integreren van je verschillende verkoopkanalen (omnichannel e-commerce) en eenduidigheid creëren is stap één. Werken aan realtime performance van je volledige e-commerceplatform platform is stap twee. De voordelen van realtime performance: 

Realtime productinformatie

Zakelijk klanten of consumenten? Je wilt ze altijd de beste klantbeleving bieden en realtime voorzien van juiste en consistente productinformatie. Bijvoorbeeld een volledige omschrijving, foto- en videomateriaal, voorraad, prijzen en levertijden. Die data moet in je IT systemen altijd beschikbaar en toegankelijk zijn voor de verschillende verkoopkanalen. Bij voorkeur wordt de getoonde informatie ook nog afgestemd op de wensen en informatiebehoeften van de individuele klant. Het kan zijn dat je te maken hebt met verschillende typen klanten of dat er specifieke klantafspraken zijn. 

De uitdaging is om alle informatie altijd realtime beschikbaar te hebben. En dat die op de meest effectieve beschikbaar beschikbaar is via de verschillende kanalen. Een goede integratie van systemen is nodig. Actualiteit en volledigheid van de gewenste informatie is belangrijk. Want in een sterk concurrerende markt heeft jouw klant meer keuzes. Voldoe je niet aan de verwachting, dan ben je maar 1 klik van de concurrentie verwijderd.