Blog

Hoe je met een Product Informatie Management (PIM) de keten kunt veranderen

Auteur Martijn

In ons vorige blog legden we uit wat een Product Informatie Management (PIM) oplossing is en wat je ermee kunt. PIM is in eerste instantie bedoeld voor het managen van productinformatie. Om productinformatie beter te kunnen beheren en beheersen én consistente informatie vanuit één centraal punt via verschillende kanalen, omnichannel, te verspreiden. Eenmaal geïmplementeerd zijn de voordelen snel zichtbaar en merkbaar. Een verminderde workload en minder klachten over de onjuiste informatie. Ambitieuze managers  zoeken voortdurend naar mogelijkheden om processen of businessmodellen te optimaliseren. Om de ketens te versnellen of te veranderen. Welke rol een PIM-oplossing daarin kan spelen, lees je in dit blog.  

Data als onderscheidend vermogen

In een sterk concurrerende markt relevant blijven voor je klanten én je concurrentie een stap voor blijven. Klinkt logisch toch? Disruptieve innovaties poppen in alle branches op en ‘dwingen’ bestaande organisaties efficiënter en effectiever te werken. De oplossing wordt gezocht in technologie. Managers vragen om een hogere snelheid, flexibiliteit en schaalbaarheid van systemen. Moderne smart industry technologieën worden gebruikt om big data te transformeren tot gerichte informatie. Een PIM oplossing draait om het grip krijgen op productinformatie. Waardevolle informatie genereren, die je verder kunt uitnutten en waarmee je je kunt onderscheiden: meer flexibiliteit en snelheid binnen je kernprocessen, datagedreven benadering  of aan samenwerking of optimalisatie in de keten.   

Mockup ebook - ebook Elasticsearch

 

Download hier ons ebook Elasticsearch: Realtime zoeken in grote hoeveelheden data.

PIM als ketenversneller

Een ‘traditionele’ keten bestaat uit verschillende op elkaar volgende schakels. Kansen om de keten te versnellen en winst te behalen, ontstaan op het moment dat een product of dienst klaar is voor gebruik door de eindgebruiker.

Maar wat is daarin de rol van PIM? Producten, maar ook diensten, vormen de core van de organisatie. De investering in een PIM oplossing, leidt tot een goed zicht op en inzicht in alle data omtrent producten en diensten. In de trend van effectiever en efficiënter werken, speelt data een belangrijke rol. En daar zit de crux. Met de nieuwste Smart Industry technologieën, al dan niet open-source, zijn vanuit een PIM oplossing slimme integraties en koppelingen met andere (externe) systemen zo gemaakt.

Een kritische blik op je organisatie en haar kernprocessen is noodzakelijk. Net als de bereidheid om veranderingen door te voeren. Wat je in praktijk vaak ziet is dat ketens verkort worden door tussen partijen te skippen (zie afbeelding hieronder). Fabrikanten verkopen rechtstreeks of via (externe) online marketplaces aan de consument of aan de detailhandel. Minder schakels in de keten betekent minder kosten, maar ook minder kansen op fouten.

De lijntjes met de eindgebruikers worden korter. Beter contact met klanten leidt, als je luistert, tot tevreden klanten en meer omzet. Er volgt een aantal voorbeelden van nieuwkomers in de markt, die het gelukt is om de keten te versnellen. 

Ketenversnellers - de voorbeelden

Technologie die ingezet wordt om de keten te versnellen. Disruptors in de markt zijn er goed in om creatieve manieren te bedenken om processen te optimaliseren. Zo min mogelijk waste in tijd en geld scheelt in jouw portemonnee en die van de klant.  Want om het aantrekkelijk te maken bereken je wat prijsvoordeel door aan je klant. 

Gorillas.io, de gloednieuwe online boodschappenservice, levert binnen 10 minuten boodschappen thuis af tegen supermarktprijzen. Weliswaar nu nog in bepaalde postcodegebieden, maar het concept lijkt veelbelovend. Met weinig overhead, nieuwe technologie en een schaalbaar businessmodel wordt slim ingespeeld op de wensen van de klant. Door gemak en tijdwinst versnelt Gorillas de keten voor de klant. Geduchte concurrentie voor de supermarkt. 

Steeds meer fabrikanten leveren hun producten rechtstreeks aan de klant. VanMoof fietsen verkoopt bijna uitsluitend online en anders via eigen winkels aan de eindgebruiker. Net als Tesla. Je bestelt je auto geheel naar eigen wens, rechtstreeks bij de leverancier. De dealer wordt daarbij overgeslagen.

Een meer dagelijks product als de Nespresso-cupjes vinden op meer manieren de weg naar de eindgebruiker. De fabrikant verkoopt via groothandels, maar ook omnichannel. Daarvan is het eigen webplatform er één. Met de juiste productinformatie voorhanden kan ketenversnelling een heel logische stap zijn. Immers hoe meer verkooppunten, hoe meer winst. 

Kun jij je keten verkorten?

De vraag of jij je keten kunt verkorten is niet één twee drie met ja of nee te beantwoorden. De kosten en baten moeten wel in verhouding zijn. Natuurlijk helpen we je graag om te kijken wat er voor jouw organisatie nodig is om de keten te verkorten. Of het loont. Welke aanpassingen nodig zijn in je PIM-oplossing en IT landschap. Maar ook welke  technologieën het meest geschikt zijn. In de cloud of op maat? De business doelen vormen altijd het uitgangspunt. In ons volgende blog gaan we in op de verschillen en overeenkomsten tussen een aantal mogelijke oplossingen. Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op. We zijn nieuwsgierig naar je vraag.  

Ben je opzoek naar meer?

Bekijk hier een selectie van onze ebooks.

Business case BookSpot: een schaalbaar e-commerce platform

Download nu

Ebook Elasticsearch: Realtime zoeken in grote hoeveelheden data

Download nu

Checklist Digital Commerce:
stel slim jouw ideale digital commerce landschap samen

Download nu