Blog

Maximale schaalbaarheid? Estland kan de wereld aan

Auteur Ruud van Vliet Ruud is infomatiekundig ontwerper en ontwikkelaar bij Trivento.

In zijn blog Hoe Estland het meest digitale land ter wereld werd beschrijft Martijn Arets treffend hoe Estland van de nood een deugd maakt. En als klein land de overheid verregaand digitaliseert. Inmiddels heeft Estland ruim 70.000 e-residents. Estland bewijst hiermee dat, wanneer je een dienst goed digitaliseert, de groeimogelijkheden nagenoeg onbeperkt zijn. Maar wat is daar onder andere voor nodig?

In technische zin klopt het, dat digitalisering groeimogelijkheden nagenoeg onbeperkt maakt. Bedrijven als TikTok en Facebook zijn wereldwijd gegroeid in een tempo dat in een niet digitale context volstrekt onmogelijk is. Cloud providers als Amazon, Google en Microsoft bieden een infrastructuur waarmee je, met goed ontworpen applicaties, onbeperkt kunt opschalen. Klein beginnen en meegroeien met gebruikersaantallen of inspelen op de veranderende vraag is relatief simpel geworden. Als de kwaliteit van je dienst goed genoeg is, en de opzet van je applicatie het toelaat, biedt een flexibele, schaalbare IT infrastructuur haast onbeperkte kansen. En dat is wel anders geweest ...

Schalen in alle richtingen

Techniek is een factor die bepalend is voor groeimogelijkheden, maar niet de enige. Om te kunnen groeien is een schaalbaar bedrijfsmodel essentieel; je moet je organisatie snel kunnen uitbreiden naar nieuwe markten, zowel horizontaal als verticaal. Organisaties die een digitale transformatie doormaken lopen vroeg of laat tegen schaalbaarheid uitdagingen aan. Soms is het de vraag of groeien op de langere termijn echte voordelen oplevert. Een start-up kan met een nieuwe digitale dienst de markt disrupten en zo een bedreiging vormen voor de bestaande spelers. Als gevestigde orde kun je meerdere dingen doen. Wat je vaak ziet is dat de nieuwe speler gekocht wordt om de eigen positie veilig stellen. Klinkt slim, maar dit soort consolidatie kan zorgen voor een reeks aan schaalbaarheid uitdagingen bij de integratie in de eigen systemen. Met alle financiële gevolgen van dien.   

Vertrouwen

In dienstverlening, ook digitaal, is vertrouwen een belangrijke factor. Zoals het Nederlands spreekwoord mooi verwoord: vertrouwen komt te voet en gaat te paard'. Heb je met bestaande dienstverlening vertrouwen opgebouwd? Dan zou dat het uitgangspunt moeten zijn voor je groeiambitie. Bij succes en groei gaat het primair om merkidentiteit, en een transparante en voorspelbare customer journey. Je merkbelofte nakomen. Technologie speelt ook daarin een rol. En die kun je uitstekend gebruiken om het verschil mee maken.

Durven dromen

Om te kunnen groeien, schalen, moet je durven dromen. De lat hoog leggen. Soms is het goed om even weg te dromen. Stel je eens voor: hoe ziet jouw organisatie eruit als de mogelijkheden onbegrensd zijn. Welke markten wil je betreden? Naar welke landen ga je uitbreiden? Welke nieuwe diensten en/of producten ga je in de markt zetten? En wat zou je moeten doen om dat te bereiken? Estland zag kansen in de digitale transformatie en liet zien waar een klein land groot in kan zijn. Hoe liggen jouw kansen en wat moet je doen om je doelen te bereiken? 

Wij zijn nieuwsgierig naar je ideeën en willen graag met je sparren over de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op. 

Dit artikel delen?

Ben je opzoek naar meer?

Bekijk hier een selectie van onze ebooks.

Digital Business met Microservices

Download nu

Van traditionele organisaties naar digitale winnaars

Download nu

Stappenplan voor digitaal succes

Download nu