Blog

Merkidentiteit en klantbeleving geven richting aan architectuur

Auteur Joost Lommers Joost Lommers is enterprise designer en Enterprise Architecture consultant bij Trivento. Joost vindt het leuk om diep onbekend terrein in te trekken en is altijd op zoek naar een waarden-volle oplossing – met menselijke maat en klantgericht, nooit alleen technologiegedreven.

"Enterprise Design = Identiteit + Architectuur + Beleving”

Met dit statement begonnen we met frisse moed aan 2015. Enterprise Design is een begrip dat we hebben overgenomen uit het Intersection boek van Milan Guenther uit 2012. Een boek waar een aantal Spark!ers erg enthousiast over was, met onze achtergrond in Enterprise Architectuur.

Waarom Enterprise Architectuur?

Enterprise Architectuur geeft met een cyclisch proces handvatten tot modelmatig “voor”denken van een organisatie in al haar aspecten. Het geeft expliciet vorm aan het Waarom, Wat en Hoe van een organisatie. Maakt dit bespreekbaar en bediscussieerbaar. Maar het is vaak ook blauwdrukkerig, en kent veel meer technieken voor het uitdrukken van Wat en Hoe, dan voor het Waarom. Enterprise Architectuur is ook “waarden-loos” – het kent geen inherente waarden die uitgedrukt moeten worden in het ontwerp, geen goed of fout. Inhoudelijk zijn alle uitkomsten goed, kwaliteitscriteria gelden voor het proces van uitvoering en de vorm van de uitkomsten. Enterprise Architectuur is in haar meest voorkomende vorm een universeel toepasbare methode, maar met een forse leercurve voor alle betrokkenen.

Waarom Enterprise Design?

Nu bedrijven druk bezig zijn met hun digitale transformatie hebben we meer richting en focus nodig. Enterprise Design geeft dit, door Identiteit en Beleving centraal te stellen. Enterprise Design legt daarmee de focus duidelijk op het waarom: waarom willen klanten van ons kopen? Waarom komen mensen bij ons werken? Waarom willen andere organisaties met ons samenwerken? En daarnaast geeft het ook richting voor het hoe: met aandacht voor de klantbeleving. Want door de digitale transformatie hebben we meer aandacht nodig voor de digitale beleving, de digital experience.

En veel bedrijven zijn hier mee bezig. Zo zie je dat Transavia eerder dit jaar haar huisstijl aanpaste om beter haar identiteit van "low fare (with care)” luchtvaartmaatschappij te ondersteunen. Zowel op de website, als op de vliegtuigen. Zo zie je dat BMW een setje reflectievestjes niet in een goedkoop plastic doet, maar in een mooi zwart hoesje met witte BMW letters. Maar toch... aan de andere kant wel steken laat vallen met onbegrijpelijke foutmeldingen in haar Connected app. Aan de verbetering van dat laatste zouden we als Trivento graag meewerken. Want we beweren niet dat wij iets kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van merkidentiteit. Maar we begrijpen wel hoe we digitale diensten en producten zo kunnen inrichten dat ze die merkidentiteit uitdragen. Met een omni-channel architectuur die goed werkt. En dan zou het zo maar kunnen dat klanten minder vaak de klantenservice bellen om te vragen wat die gekke foutmelding betekent...

Dit artikel delen?

Ben je opzoek naar meer?

Bekijk hier een selectie van onze ebooks.

Digital Business met Microservices

Download nu

Van traditionele organisaties naar digitale winnaars

Download nu

Stappenplan voor digitaal succes

Download nu