Blog

Ontwerp je product van buiten naar binnen

Auteur Joost Lommers Joost Lommers is enterprise designer en Enterprise Architecture consultant bij Trivento. Joost vindt het leuk om diep onbekend terrein in te trekken en is altijd op zoek naar een waarden-volle oplossing – met menselijke maat en klantgericht, nooit alleen technologiegedreven.

Als mens zitten we nogal vast in ons eigen perspectief. Da's helemaal niet erg, een dosis gezond eigenbelang is nooit weg. Maar bij het bedenken van nieuwe producten of diensten kan het ons aardig in de weg zitten. O ja? De beste producten worden toch bedacht door mensen die hun wensen niet door bestaande producten ingevuld zagen worden? Cannondale , waar de oprichter een betere mountain bike wilde maken, en 37 Signals, die software voor zichzelf ontwikkelde en vervolgens aan derden begon te verkopen, zijn zo groot geworden. Klopt! Maar ook daar zijn ze vast wel eens gestruikeld over hun eigen perspectief.

Je eigen perspectief is "van binnen naar buiten". Je weer wat je wilt, je weet wat je kan, je weet hoe je het doet. Kortom, als je ramenwasser bent, dan weet je hoe zwaar het is om die ladder iedere keer weer op en af te gaan, dat je water warm genoeg moet zijn, dat bepaalde zeep beter schoonmaakt dan andere, dat een bepaald (net iets duurder) merk gewoon twee keer zo lang meegaat als die goedkope ladder... Maar weet je: de klant kijkt alleen maar naar het resultaat – zijn mijn ramen schoon en betaal ik daar een leuke prijs voor.

De klant heeft een "van buiten naar binnen" perspectief. En dat begint meestal met allerlei "wat-vragen": wat krijg ik voor mijn geld? Wat is het product? Wat is de dienst? Wat maakt het product beter dan concurrerende producten? De klant maalt niet om het hoe! Dus of je nu software maakt, new business development doet of ramen lapt, begin altijd met het beantwoorden van de wat-vragen: wat lever ik de klant? Wat heeft de klant daar aan? Wat maakt mijn product uniek?

Bij softwareontwikkeling heb je User Stories en Use Cases. Dat zijn modellen waarin de antwoorden op wat-vragen vastgelegd worden. Bij business development heb je het Business Model Canvas. Ook hier staat de wat-vraag, letterlijk, centraal: wat is de Value Proposition?! Begin daarna pas aan het beantwoorden van de "hoe-vragen": hoe maken we het? Hoe leveren we het? Hoe regelen we het onderhoud? Want "hoe", gaat heel vaak over iets dat de klant niet ziet, of niet wil zien. En als je zelf niet weet hoe je het maakt, zijn er vast partners waar je die expertise kunt inkopen. Maar "het wat" is altijd van jou, en maakt je uniek.

Dit artikel delen?

Ben je opzoek naar meer?

Bekijk hier een selectie van onze ebooks.

Digital Business met Microservices

Download nu

Van traditionele organisaties naar digitale winnaars

Download nu

Stappenplan voor digitaal succes

Download nu