Blog

Van inzicht naar gebruik - hoe maak je impact met data?

Auteur Sjoerd van der Spoel Sjoerd heeft jaren ervaring met het ontwikkelen van data science oplossingen voor de industrie. Hij heeft ervaring met alles van Internet of Things tot dashboarding en machinelearning. Daarnaast is hij gepromoveerd op de praktische toepassing van predictive analytics

Data is business! Dat is inmiddels wel duidelijk en daar hoeven we dus geen discussie meer over te voeren. Steeds meer organisaties nemen besluiten op basis van de aanwezige data. Grote hoeveelheden data - big data - hebben de transformatie tot kwalitatief goede en bruikbare data ondergaan. Dashboards geven realtime inzicht in voorraden of de klanttevredenheid. Uit ‘oude’ data zijn trends te analyseren, die er voor zorgen dat je makkelijker inspeelt op de actualiteit. Maar hoe neem je de volgende stap en ga je echt impact maken met data?

Data als motor van de business

Eerst even…. Om impact te gaan maken met data is het een randvoorwaarde dat de gebruikte data veilig en betrouwbaar is. Dit vraagt om de juiste governance en een datagerichte cultuur binnen de organisatie. Echt impact maken met data lukt alleen wanneer de hele organisatie zich ervan bewust is, dat data de motor van de business vormt. Datagedreven organisaties bepalen hun beleid, regels en principes hierop aan én handelen er ook naar. Het DNA van organisaties, zoals Facebook en Voordeeluitjes.nl, die hun businessmodel van scratch af aan rondom data opbouwen, is ervan doordrenkt. Bestaande organisaties, die datagedreven willen werken, zullen een - al dan niet - stapsgewijze transformatie doorstaan. Eentje met uitdagingen, maar ook één die ervoor zorgt dat je organisatie schaalbaarder wordt. Zodat je het verschil gaat maken voor jouw klanten en medewerkers. 

Lees ook het blog: Datagedreven werken - wat bedoelen we daarmee?

Dienstverlening plus

Door slimme samenwerkingen en voortdurende interactie met klanten krijg je zicht op de kwaliteit van je dienstverlening. Met gerichte informatie is doelgericht verbeteren en veranderen makkelijker. Het is niet voor niks dat het leger CRO-ers, data-analisten en UX-ers, binnen datagedreven organisaties, zich gestaag uitbreidt. Allemaal rollen die erop gericht zijn om data zo te interpreteren dat de juiste feitelijk onderbouwde keuzes gemaakt worden. Verzekeraars, banken, grote online retailers en de overheid doen hun uiterste best om zoveel mogelijk impact uit data te halen.

Online gedrag wordt voortdurend gemonitord om er lering uit te trekken en de dienstverlening op aan te passen. Door het gemak van de gebruiker constant centraal te stellen weten datagedreven organisaties subtiel een gedragsverandering bij hun doelgroep te bewerkstelligen. En krijgen zo meer grip op de doelgroep. Het aandeel online afgesloten transacties in allerlei branches stijgt dan al ook jaren op rij. Dit heeft impact in de vorm van gemak, efficiency en kosten. Ook formeren steeds meer organisaties teams die zich dedicated bezighouden met productontwikkeling. Op een agile manier, zodat testdata gelijk geïnterpreteerd kan worden tot informatie voor go’s en no-go’s.

Bekijk ons ebook datagedreven werken

Verrassen met data


Klanten boeien en binden is een uitdaging in een snel veranderende wereld. Wat vandaag nieuw is, is morgen oud. Consumenten worden veeleisender en stellen hun wensen bij op basis van de mogelijkheden. Gemak en beleving staan voorop. De garage belt tegenwoordig om te melden dat ze de winterbanden alvast uit de opslag hebben gehaald. Bol.com adviseert gelijk de juiste set boortjes bij de boormachine. Organisaties versturen een kortingsbon of een -digitaal- kaartje ter ere van je verjaardag. Of geven een seintje als, het door jou gewenste, product weer op voorraad is. Consumenten ‘praten’ erover op social media en fora. Staat het blij maken van klanten hoog op het lijstje van organisatiedoelstellingen. Instant attentheid of niet? Wees creatief met je data en gebruik het om je doelen te halen. Maak het gebruik van je platformen leuk, makkelijk en verrassend. Dan maak je impact. En… sommige dingen kun je niet leuker maken, maar wel makkelijker. Kijk maar naar de vooringevulde belastingaangifte.

Data als voorspeller

Het is duidelijk: wie de toekomst kan voorspellen of op zijn minst een paar stappen vooruit kan denken, heeft een voorsprong op de concurrentie. Een glazen bol is er niet voor nodig. Technieken als predictive analytics, machine learning en AI wel. Marketingafdelingen bijvoorbeeld, monitoren massaal klanttevredenheid aan de hand van NPS scores. Slimme technologieën zetten dit om in omzetprognoses. Neurale netwerken worden gebruikt voor het automatiseren van simpele herhaalbare taken, zoals het herkennen van plaatjes. Of het omzetten van gesproken taal naar tekst. Daarvoor is data nodig, veel data. Op dit moment vormt bestaande data, aangevuld met nieuwe data, de bron voor de meeste voorspellingen. Wil je op deze manier impact maken met data? Dan hoef je het wiel niet zelf uit te vinden.
Cloud Providers zoals Amazon AWS zijn gespecialiseerd in systemen die helpen je business beter te laten draaien.

Data in the lead?

Artificial Intelligence maakt al deel uit van ons dagelijks leven en maakt steeds meer mogelijk. Kijk maar naar het stijgende aantal zelfrijdende auto’s op de weg, microchirurgie met robots en de IoT toepassingen in huizen. Dat zal in de nabije toekomst alleen maar toenemen. Maar gaat technologie organisaties overnemen en vormt het een gevaar voor ons mensen? Als je Remy Gieling (Sprout), schrijver van het boek ‘Ontdek de groeikansen van AI’, moet geloven loopt dat nog niet zo’n vaart. Wel moeten we ervoor zorgen dat we inchecken op de AI vlucht of liever nog aan de stuurknuppel zitten.

Want onderzoek wijst uit dat AI volop kansen biedt. Ondernemers als Constantijn van Oranje en Hans de Jong van Philips, geloven dat AI gaat zorgen voor grote doorbraken. Doorbraken die bijdragen aan meer welvaart en het vergroten van het welzijn. En ja er gaan onvermijdelijk dingen veranderen. In organisaties én voor mensen. Maar het is nog altijd zo dat de uitkomsten van de algoritmes afhankelijk zijn van de kwaliteit data waarmee ze gevoed worden. En dan hebben we het nog niet over de ethische aspecten gehad. AI is de toekomst, maar voert nog niet de regie.

Dus wil je echt impact gaan maken met data? Richt je organisatie erop in. Stel data centraal en laat de algoritmes voor je werken. Maar zorg er ook voor dat je de menselijke maat niet uit het oog verliest. Je maakt maar één keer een eerste indruk.

Neem contact met ons op en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Dit artikel delen?

Ben je opzoek naar meer?

Bekijk hier een selectie van onze ebooks.

Ebook datagedreven werken

Download nu

Trivento's datascan: datagedreven business binnen één maand

Lees meer