Skip to content

Blog

Waarom een omnichannel e-commerce platform zorgt voor meer winst en minder kosten

  • Home
  • Blog
  • Waarom een omnichannel e-commerce platform zorgt voor meer winst en minder kosten

Tijden veranderen. Ook in e-commerce. Steeds meer organisaties kiezen voor een omnichannel benadering en verkopen producten via verschillende (digitale) kanalen. De focus verschuift van het verkopen van producten en diensten naar een meer klantgerichte benadering. Het creëren van meer beleving en engagement vormt de sleutel tot succes. De voortdurende ontwikkeling van nieuwe technologieën en slimme internettoepassingen helpen je daarbij. Het implementeren van een omnichannel strategie vraagt om investeringen en een andere manier van werken. In dit blog vertellen we je waarom verkopen via een omnichannel platform in-the-end leidt tot minder kosten en meer winst. 

De randvoorwaarden 

Wil je echt serieus het verschil maken en je concurrent een stapje voorblijven? Dan moet het door jouw gebruikte omnichannel e-commerce-platform voldoen aan een paar randvoorwaarden:

Waarom? Een schaalbaar en flexibel platform laat zich makkelijk aanpassen aan de omstandigheden. Bijvoorbeeld aan pieken of dalen in de verkopen. Data is jouw bron van kennis. Die wil je goed kunnen verwerken en interpreteren. Het helpt je bij het maken van de juiste business keuzes. 

Samenwerken 

Op een omnichannel platform wordt binnen een ecosysteem vaak gebruik gemaakt van elkaars kracht en infrastructuur. Dat vraagt om eenvoudige integratiemogelijkheden. Kernprocessen zoals voorraadbeheer en logistiek moeten goed integreren met die van derden. Belangrijk is dat gegevens realtime moeten performen. Je wilt altijd je actuele voorraad kunnen tonen. Platforms als Bol.com stellen het zelfs steeds vaker als voorwaarde voor samenwerking.  

Met de juiste strategie, randvoorwaarden en slimme samenwerkingen in de keten wordt je omnichannel aanpak succesvol en winstgevend.