Blog

Waarom een omnichannel e-commerce platform zorgt voor meer winst en minder kosten

Auteur Jeroen

Tijden veranderen. Ook in e-commerce. Steeds meer organisaties kiezen voor een omnichannel benadering en verkopen producten via verschillende (digitale) kanalen. De focus verschuift van het verkopen van producten en diensten naar een meer klantgerichte benadering. Het creëren van meer beleving en engagement vormt de sleutel tot succes. De voortdurende ontwikkeling van nieuwe technologieën en slimme internettoepassingen helpen je daarbij. Het implementeren van een omnichannel strategie vraagt om investeringen en een andere manier van werken. In dit blog vertellen we je waarom verkopen via een omnichannel platform in-the-end leidt tot minder kosten en meer winst. 

De randvoorwaarden 

Wil je echt serieus het verschil maken en je concurrent een stapje voorblijven? Dan moet het door jouw gebruikte omnichannel e-commerce-platform voldoen aan een paar randvoorwaarden:

Waarom? Een schaalbaar en flexibel platform laat zich makkelijk aanpassen aan de omstandigheden. Bijvoorbeeld aan pieken of dalen in de verkopen. Data is jouw bron van kennis. Die wil je goed kunnen verwerken en interpreteren. Het helpt je bij het maken van de juiste business keuzes. 

Samenwerken 

Op een omnichannel platform wordt binnen een ecosysteem vaak gebruik gemaakt van elkaars kracht en infrastructuur. Dat vraagt om eenvoudige integratiemogelijkheden. Kernprocessen zoals voorraadbeheer en logistiek moeten goed integreren met die van derden. Belangrijk is dat gegevens realtime moeten performen. Je wilt altijd je actuele voorraad kunnen tonen. Platforms als Bol.com stellen het zelfs steeds vaker als voorwaarde voor samenwerking.  

Met de juiste strategie, randvoorwaarden en slimme samenwerkingen in de keten wordt je omnichannel aanpak succesvol en winstgevend.

Mockup ebook - BookSpot_@0,1x

 

Download de business case van BookSpot over een schaalbaar digitaal e-commerce platform

Data is key - (Her)ken je klant

Om je klant optimaal te bedienen en te (her)kennen is data key. Je klant legt een groot deel van de klantreis tot aankoop van een product online af. Dat levert een bron van informatie op. Je weet meer over wensen, voorkeuren en gedrag. Met een omnichannel werkwijze werk je aan een consistente product- of merkbeleving en ‘coach’ je je klant richting aankoop. Datagedreven werken zorgt voor focus. De verworven informatie gebruikt je om kernprocessen te optimaliseren. En budgetten gerichter in te zetten. 

Gepersonaliseerde marketing

Omnichannel data platforms bieden de mogelijkheid tot slimme integraties met marketingtools. Met informatie uit data wordt het mogelijk om content gepersonaliseerd aan te bieden. Gepersonaliseerde content zorgt voor klantenbinding. Een persoonlijke begroeting, een voorgesteld product, een aangeboden alternatief… Het geeft het gevoel van persoonlijk contact. Klanten besteden meer tijd op je platform en voelen binding met het merk. Een gerichte gepersonaliseerde marketingstrategie zorgt voor een hoger conversiepercentage. Je schiet niet langer met hagel. En het scheelt in marketingkosten.  

Product Informatie Management - systeem

Door het slim integreren van applicaties en processen kun je meer verkoopmogelijkheden en -kanalen ontsluiten tegen relatief lage kosten. Een goed Product Informatie Management (PIM) systeem, kan je daarbij helpen. De verspreiding en beheer van productinformatie en het assortiment naar de diverse verkoopkanalen vindt plaats vanuit één punt. Op een consistente en voor je klant herkenbare manier. Het is logisch dat één 1 systeem beheren en onderhouden goedkoper en efficiënter is dan wanneer je meer systemen gebruikt.  

Besparen op voorraadbeheer

Nee verkopen? Dat kan echt niet. Daarom wil je altijd realtime inzicht hebben in de voorraad en het voorraadbeheer. Je wilt precies weten wat er waar op de plank ligt. Voorraadbeheer voeren vanuit 1 systeem is het meest efficiënt. Er zijn meerdere cloud oplossingen beschikbaar, die goed integreren met je eigen systemen of die van anderen. Voorraden fluctueren voortdurend. Bestellingen, retouren, reserveringen in een winkelmandje realtime verwerken. Hoewel er altijd enige marge nodig is, wil je ook niet te veel voorraad hebben. Een goed beheersbaar systeem helpt je daarbij. Dat scheelt een hoop onnodige opslagkosten. 

Besparen op logistiek

Logistiek is een grote kostenpost in het verkoopproces. Klanten die niet thuis zijn, pakketten niet afhalen bij een pick-up point, het is allemaal ruis. Daarom is de uitdaging om een pakket snel en zonder onderbrekingen bij de klant achter de voordeur te krijgen. Dat kan door continu in verbinding te staan met je klant, wensen en voorkeuren te inventariseren en inzicht te geven in het logistieke proces. Je creëert contactmomenten, engagement en bespaart op kosten. Het draagt bij aan een duurzamere bedrijfsvoering. En minder transportbewegingen zijn ook nog eens beter voor het milieu.  

Lagere personeelskosten door automatisering

Kiezen voor een omnichannel benadering, is kiezen voor een nieuwe strategie. Daar hoort bij dat kernprocessen onder de loep genomen moeten worden en zonodig aangepast. Met gebruik van technologie zijn eenvoudige arbeidsintensieve workflows vaak relatief eenvoudig te automatiseren. Met automatisering sluit processen beter op elkaar aan en wordt realtime informatie-uitwisseling mogelijk. Automatiseren is investeren en besparen tegelijkertijd. Meer technologie, maar minder personeelskosten. Investeer je ook in je medewerkers, dan kun je ze inzetten op plekken waar ze een waardevolle bijdrage leveren. Grote kans dat ze daar blijer van worden en het verzuimpercentage ook nog eens daalt.  

Vloeiende kernprocessen 

We hebben je laten zien hoe je kosten bespaart met een omnichannel e-commerce benadering. Een volledig geïntegreerde manier van werken, waarbij IT kernprocessen binnen de organisatie vloeiend in elkaar overlopen. Door altijd up-to-date realtime inzicht te hebben in gegevens, je klant te kennen en daar op een slimme manier mee om te gaan, is er minder ruis. Afdelingen ondersteunen elkaar optimaal. Marketingcampagnes of prijsaanpassingen verlopen dankzij de hulp van IT soepel. Orderpickers, al dan niet geautomatiseerd, grijpen nooit mis. En bij klantenservice komen er minder klachten binnen, zodat ze zich op positief klant engagement kunnen richten. 

De investering komt eerst, maar uiteindelijk levert een goed lopend proces je meer winst op en brengt het minder kosten met zich mee.  

Jij wilt je verkoopdoelstellingen behalen. Wij zijn specialist op technologisch gebied. Wil je weten hoe wij je kunnen helpen? Maak gerust een vrijblijvende afspraak. Graag komen we bij je langs. Je bent ook van harte welkom op ons kantoor in Amersfoort. De koffie staat klaar.  

 

Ben je opzoek naar meer?

Bekijk hier een selectie van onze ebooks.

Businesscase BookSpot:
op weg naar een schaalbaar digitaal e-commerce platform

Download nu

Ebook Elastic Search:
Realtime zoeken in grote hoeveelheden data

Download nu

Digital Commerce Checklist:
stel slim jouw ideale digital commerce landschap samen

Download nu