Skip to content

Blog

Waarom steeds meer organisaties kiezen voor multichannel e-commerce

  • Home
  • Blog
  • Waarom steeds meer organisaties kiezen voor multichannel e-commerce

De afgelopen decennia heeft de aan- en verkoop van producten en diensten via internet een enorme vlucht genomen. E-commerce pioniers zoals Dell, Amazon en in Nederland Coolblue en Bol.com transformeerden de traditionele markt naar een digitale markt. Die omslag heeft gezorgd voor een onomkeerbare verandering. Qua aanbod en vraag. Er wordt in hoog tempo doorontwikkeld. Organisaties zoeken naar manieren om klanten zo slim mogelijk te bereiken en hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Een multi- of omnichannel e-commerce benadering lijkt de oplossing. Maar waarom? Wij noemen de voordelen en de uitdagingen.

Multichannel e-commerce 

Via multichannel e-commerce breng je via verschillende kanalen producten en diensten bij je (potentiële) klanten onder de aandacht. Voor de meeste organisaties begint multichannel e-commerce met het toevoegen van een digitaal kanaal naast een fysieke locatie. Bruikbare kanalen zijn onder andere fysieke winkels, groothandels, webshops, social media, marketplaces en vergelijkingssites. Multichannel e-commerce wordt ingezet voor B2B en B2C. 

Multichannel versus omnichannel

Multichannel wordt vaak in één adem genoemd met omnichannel. Omnichannel is de optimalisatie op een multichannelstrategie. Omnichannel is erop gericht om een optimale klant- en merkbeleving te creëren. De verschillende digitale verkoop- en communicatiekanalen zijn volledig op elkaar afgestemd. In het oriëntatie- en aankoopproces schakelt de klant moeiteloos tussen de kanalen en kan eenvoudig tot een aankoop overgaan. 

Bij ontwerp en realisatie van een multichannel e-commerce platform in een bestaande organisatie is het slim om alvast rekening te houden met doorontwikkeling naar omnichannel. Start-ups doen er goed aan om van scratch af aan een omnichannel benadering te kiezen.  

De voordelen

Producten en diensten aanbieden via verschillende kanalen, zowel multi- als omnichannel, biedt veel voordelen. We zetten er een aantal voor je op een rijtje. Onze opdrachtgever BookSpot  plukte er de vruchten van.