Skip to content

Business Case BookSpot

Verbeterd en schaalbaar e-commerceplatform

Zo hielpen wij BookSpot op weg naar een schaalbaar digitaal platform

CK-CJ3 | E-commerce B2B

Over BookSpot

BookSpot

BookSpot is een online webwinkel, met een focus op de verkoop van boeken, eBooks, films, series en muziek. BookSpot was tot 2018 bij het grote publiek bekend als boekenclub ECI. In 2014 kwam het bedrijf in handen van Novamedia, het moederbedrijf van onder andere de Goede Doelen Loterijen. Tussen 2014 en 2020 heeft een rebranding van ECI naar BookSpot plaatsgevonden. Ook zijn de eerste stappen gezet richting een digitaal online schaalbaar platform. Om zo beter in te kunnen spelen op de veranderende vraag in de markt.

In 2020 verkocht Novamedia BookSpot aan Audax (Bruna en AKO). Audax produceert alledaagse artikelen, van huishoudelijke artikelen tot tijdschriften, de slimme snelweg naar de consument. Zowel fysiek als online. Audax levert dagelijks aan ruim 170 eigen winkelpunten.

Daarnaast zijn er zo’n ruim 6200 distributiepunten in heel Nederland en België. Met het vernieuwde schaalbare e-commerce platform en de online ervaring van BookSpot wil Audax e-commerce activiteiten in Nederland en België uit te breiden.

Michel Vermeulen-10 vierkant

Wat relaties over ons zeggen

Michel Vermeulen - IT manager
BookSpot

"Wat je wil is een out of the box aanpak en oplossing. Daarvoor is goede kennis en kunde nodig. Binnen Trivento is dat uitstekend aanwezig. Vandaar de keuze voor deze partij en hun oplossing!"

 

Uitdaging

Sinds de overname door Novamedia heeft BookSpot flink geïnvesteerd in het verbeteren en
versterken van haar bestaande IT landschap.
Echter, met een bestaand assortiment van meer
dan 1.5 miljoen producten liep zelfs dit verbeterde platform steeds weer tegen nieuwe grenzen
aan bij verdere uitbreiding van het assortiment, klanten en orders.

Het grootste probleem was dat er online maar 60% van alle voorraad getoond kon worden. Hierbij
had BookSpot vaak een achterstand van 2 á 3 dagen. Als de prijs of de voorraad niet klopt door deze achterstand, is de klant weg.

 

 

Om de organisatie klaar te stomen voor de toekomst wilde BookSpot er dus voor zorgen dat het platform deze groei in productassortiment, klanten en orders realtime kan verwerken. Met behoud of eigenlijk een verbetering van performance en beheersbaarheid qua kosten en exploitatie. Het platform moet schaalbaar zijn en voldoen aan de volgende punten:

  • Mogelijkheid tot opschaling van 2 naar een veelvoud aan labels. Hierbij gaat het om
    verschillende online shops met aparte domeinen.
  • Mogelijkheid tot productuitbreiding in aantallen en categorieën. Startend bij 1.5 miljoen producten tot een veelvoud daarvan.
  • Mogelijkheid tot cross-selling (multichannel) per label.
  • Near-realtime data uitwisseling tussen de kernsystemen.
  • Dynamische schaalbaarheid voor pieken tijdens bijvoorbeeld Sinterklaas, Kerst,
    Black Friday en Cyber Monday.
  • Beheersbaar in kosten en exploitatie.
Mockup Smart Industry ebook Trivento

Ga de diepte in en lees de gehele businesscase

Resultaat

  • De bestaande IT resources zijn beter benut.
  • 30% performance verbetering binnen het PIM domein
  • 50% reductie in beheer van het PIM domein
  • Implementatie van nieuwe technologieën binnen PIM domein zonder noemenswaardige verstoringen ten opzichte van het oude systeem.
  • Verwachte reductie in operationele uitgaven, OPEX, standaardisaties en verdere automatisering is gehaald.
  • De verwachte reductie in kapitaaluitgaven is gehaald.Meer resultaat met minder kosten door betere samenwerking in de teams en goed lifecyclemanagement.
  • Realisatie van een werkomgeving met meer teamdynamiek, kennisoverdracht en aandacht voor de developers.
  • Sceptische business users zijn veranderd in blije gebruikers.

De hele aanpak in opdracht van BookSpot was gericht op het verbeteren van het e-commerce platform en het vergroten van de schaalbaarheid. Een traject als dit is veel meer dan het toevoegen van andere nieuwe technieken. Het heeft meer weg van een veranderingsmanagement proces.

Na implementatie is het aanbod van BookSpot breder. Daarnaast is er een flinke kwaliteitslag geslagen, zijn er geen dubbelingen meer en is achterstand vanaf nu verleden tijd. Dankzij de multichannel oplossing is er een directe omzetverhoging omdat de producten worden aangeboden op verschillende platformen. Zo maakt BookSpot de groei naar de toekomst mogelijk.

Meer lezen over onze aanpak en oplossingen voor BookSpot?

Download de gehele business case waar we de diepte in gaan over onze aanpak, oplossingen en ingezette technologieën zoals Docker.

"Het is mooi om te ervaren dat de mensen van Trivento begrepen wat ik zocht. Mijn rots in de branding. We willen allemaal een optimaal resultaat. Voor mij is dat goed gelukt!"

 

Trivento70 tot 5Mb
Juul

Juul Beekers

Consultant digital change

Zet de volgende stap

In 15 minuten help ik je inschatten of wij relevante waarde kunnen toevoegen op jouw uitdaging.

Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op.