Business Case BookSpot

Verbeterd en schaalbaar
e-commerceplatform

Zo hielpen wij BookSpot op weg naar een schaalbaar digitaal platform

Over BookSpot

BookSpot

 

BookSpot is een online webwinkel, met een focus op de verkoop van boeken, eBooks, films, series en muziek. BookSpot was tot 2018 bij het grote publiek bekend als boekenclub ECI. In 2014 kwam het bedrijf in handen van Novamedia, het moederbedrijf van onder andere de Goede Doelen Loterijen. Tussen 2014 en 2020 heeft een rebranding van ECI naar BookSpot plaatsgevonden. Ook zijn de eerste stappen gezet richting een digitaal online schaal-
baar platform. Om zo beter in te kunnen spelen op de veranderende vraag in de markt.

In 2020 verkocht Novamedia BookSpot aan Audax (Bruna en AKO). Audax produceert alledaagse artikelen, van huishoudelijke artikelen
tot tijdschriften, de slimme snelweg naar de consument. Zowel fysiek als online. Audax levert dagelijks aan ruim 170 eigen winkelpunten.
Daarnaast zijn er zo’n ruim 6200 distributiepunten in heel Nederland en België. Met het vernieuwde schaalbare e-commerce platform en de online ervaring van BookSpot wil Audax e-commerce activiteiten in Nederland en België uit te breiden.

Gelijk de diepte in? Download de volledige businesscase over BookSpot >>


"Wat je wil is een out of the box aanpak en oplossing. Daarvoor is goede kennis en kunde nodig. Binnen Trivento is dat uitstekend aanwezig. Vandaar de keuze voor deze partij en hun oplossing!"


Uitdaging

Sinds de overname door Novamedia heeft BookSpot flink geïnvesteerd in het verbeteren en
versterken van haar bestaande IT landschap.
Echter, met een bestaand assortiment van meer
dan 1.5 miljoen producten liep zelfs dit verbeterde platform steeds weer tegen nieuwe grenzen
aan bij verdere uitbreiding van het assortiment, klanten en orders.

Het grootste probleem was dat er online maar 60% van alle voorraad getoond kon worden. Hierbij
had BookSpot vaak een achterstand van 2 á 3 dagen. Als de prijs of de voorraad niet klopt door deze achterstand, is de klant weg.

Om de organisatie klaar te stomen voor de toekomst wilde BookSpot er dus voor zorgen dat het platform deze groei in productassortiment, klanten en orders realtime kan verwerken. Met behoud of eigenlijk een verbetering van performance en beheersbaarheid qua
kosten en exploitatie. Het platform moet schaalbaar zijn en voldoen aan de volgende punten.

 



Schaalbaar platform met deze functionaliteiten:

  • Mogelijkheid tot opschaling van 2 naar een veelvoud aan labels. Hierbij gaat het om
    verschillende online shops met aparte domeinen.
  • Mogelijkheid tot productuitbreiding in aantallen en categorieën. Startend bij 1.5 miljoen producten tot een veelvoud daarvan.
  • Mogelijkheid tot cross-selling (multichannel) per label.
  • Near-realtime data uitwisseling tussen de kernsystemen.
  • Dynamische schaalbaarheid voor pieken tijdens bijvoorbeeld Sinterklaas, Kerst,
    Black Friday en Cyber Monday.
  • Beheersbaar in kosten en exploitatie.

 

 

"Het is mooi om te ervaren dat de mensen van Trivento begrepen wat ik zocht. Mijn rots in de branding. We willen allemaal een optimaal resultaat. Voor mij is dat goed gelukt!" 

Download hier de uitgebreide businesscase van BookSpot >>

 


Aanpak

Voor BookSpot definieerden we een stappenplan wat als leidraad gebruikt werd om het platform verder vorm te geven. De route naar een schaalbaar digitaal platform begint namelijk met het zetten van concrete stappen.

Stappen in de juiste richting, waarbij een balans wordt gezocht tussen doel en de andere bedrijfsbelangen en dat vraagt ook om wendbaar en flexibel te zijn want dan kan je de problemen
tackelen die niet voorzien zijn. Dit proces wordt gefaciliteerd door gebruik van SCRUM in combinatie met Program Increment planning vanuit Scaled Agile Framework.

Eén van de belangrijke punten was de introductie van Docker als container oplossing. Alle maatwerk applicaties worden als Docker containers opgeleverd. Daarnaast is er een deployment & provisioning framework gebaseerd op Ansible om eenvoudig deploys uit te voeren binnen de hele OTAP straat.

Het volledige stappenplan vindt je in de uitgebreide businesscase over BookSpot >>


Resultaat

  • De bestaande IT resources zijn beter benut.
  • 30% performance verbetering binnen het PIM domein
  • 50% reductie in beheer van het PIM domein
  • Implementatie van nieuwe technologieën binnen PIM domein zonder noemenswaardige verstoringen ten opzichte van het oude systeem.
  • Verwachte reductie in operationele uitgaven, OPEX, standaardisaties en verdere automatisering is gehaald.
  • De verwachte reductie in kapitaaluitgaven is gehaald.Meer resultaat met minder kosten door betere samenwerking in de teams en goed lifecyclemanagement.
  • Realisatie van een werkomgeving met meer teamdynamiek, kennisoverdracht en aandacht voor de developers.
  • Sceptische business users zijn veranderd in blije gebruikers.

 

De hele aanpak in opdracht van BookSpot was gericht op het verbeteren van het e-commerce platform en het vergroten van de schaalbaarheid. Een traject als dit is veel meer dan het toevoegen van andere nieuwe technieken. Het heeft meer weg van een veranderingsmanagement proces.

Na implementatie is het aanbod van BookSpot breder. Daarnaast is er een flinke kwaliteitslag geslagen, zijn er geen dubbelingen meer en is achterstand vanaf nu verleden tijd. Dankzij de multichannel oplossing is er een directe omzetverhoging omdat de producten worden aangeboden op verschillende platformen. Zo maakt BookSpot de groei naar de toekomst mogelijk.

 

Meer lezen over onze aanpak en oplossingen voor BookSpot?

 

Download de gehele business case waar we de diepte in gaan over onze aanpak, stappenplan en ingezette technologieën.

 

Bekijk hier de uitgebreide business case >>

 

Robbert Kooij Business development manager

Robbert Kooij Business development manager

Meer weten?
Laat hier je nummer achter

Robbert Kooij neemt contact met je op