Business Case Goede Doelen Loterijen

Van IT leverancier naar technologiepartner

Trivento helpt de Goede Doelen Loterijen naar een schaalbaar, flexibel platform met bijna 100% uptime.

Over de Goede Doelen Loterijen

Logos GDL

 

De Goede Doelen Loterijen (Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en de VriendenLoterij) zijn al meer dan 30 jaar actief in Nederland. De loterijen zijn door betrokken burgers opgericht om fondsen te werven voor het goede doel. Minimaal 40 procent van de opbrengst van de loten wordt gedoneerd. Dat is een bedrag van ruim 500 miljoen euro per jaar. Sinds de oprichting van de Postcode Loterij in 1989 is er al 8,3 miljard euro gedoneerd. En dat is dan alleen nog maar in Nederland.

Jaarlijks worden er donaties gedaan aan honderden stichtingen en goede doelen organisaties. Allemaal houden ze zich bezig met het verbeteren van de leefomstandigheden van mensen en dieren. En het herstel en behoud van natuur in Nederland en in de rest van de wereld. Novamedia, de organisatie die het format van de Postcode Loterij ontwikkelde, is met het format naast Nederland ook actief met Postcode Loterijen in Duitsland, Engeland, Noorwegen en Zweden.

Gelijk de diepte in? Download hier de gehele businesscase over GDL >>


"De mensen van Trivento zijn geen ‘handjes’, maar echte collega’s. Het schept een band als je samen kunt werken op basis van vertrouwen én het geloof dat je samen dingen beter maakt." - Lennaert Kuijpers, managing director GDL


Uitdaging

De doelen die GDL wil realiseren:

  • Versteviging van marktpositie in een verzadigde markt.
  • Ontwikkeling in online gaming.
  • Uitbreiding dienstverlening naar andere kanalen.
  • Verkorten van de time-to-market.
  • Verbetering van schaalbaarheid van software om snel en doeltreffend marketingcampagnes te faciliteren.
  • Ontwerp volgens microservices architectuur. Door middel van open API’s, samenwerking met externe (internationale) partners op een digitaal platform mogelijk maken.
  • Betere beheersbaarheid van applicatielandschap.


Download de uitgebreide business case en lees alles over onze jarenlange samenwerking en onze aanpak om GDL's doelen te realiseren  >>

 

De belangrijkste zaak van de Goede Doelen Loterijen is om fondsen te werven en bekendheid te genereren voor het werk van verschillende goede doelen. In een veranderende en concurrerende markt wil GDL mensen blijven prikkelen om juist nu mee te spelen met de loterijen. Dit gebeurt op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier. Door vernieuwende marketingcampagnes te lanceren, promotionele acties te organiseren of een nieuwe spelvorm te introduceren onderscheidt GDL zich ten opzichte van de concurrenten.

Om hiermee voor op te blijven lopen vraagt dat om
schaalbaarheid en flexibiliteit van de systemen en een uitstekend functionerend backofficesysteem. Trivento helpt GDL naar een schaalbaar, flexibel platform met bijna 100% uptime.

Een andere belangrijke business uitdaging van de loterijen is om een gezonde, eerlijke positie te houden in de veranderende kansspelmarkt. Daarvoor kijken ze onder meer naar de mogelijkheden van online gaming, als uitbreiding van de dienstverlening. Uiteraard kan dat alleen met behoud van hun missie om zoveel mogelijk bij te dragen aan een groene, rechtvaardige samenleving. Ook wordt er gekeken naar de
mogelijkheid om de bestaande dienstverlening uit te breiden naar andere kanalen. Als de markt van online gaming open gaat, betekent dit voor de Goede Doelen Loterijen dat de concurrentiepositie onder druk komt te staan. Commerciële aanbieders uit binnen- en buitenland kunnen hun producten lanceren op de Nederlandse markt. Dat kan ten koste gaan van de fondsenwervende kracht van GDL.

 

De relatie tussen de Goede Doelen Loterijen en Trivento is gebaseerd op wederzijds vertrouwen, deskundigheid, kwaliteit en het geloof om
samen alles beter te kunnen maken.
Trivento bouwt als IT leverancier al sinds 2005 mee aan systemen, die de hele backoffice van de loterijen
ondersteunen.

Bekijk hier de uitgebreide business case >>

 


Resultaat

Trivento heeft een groot gedeelte van de microservices voor GDL gebouwd. De kracht van microservices zorgt ervoor dat er een gedegen basisplatform is. Daarnaast zorgt het er ook voor dat GDL snel kan groeien.

Het op microservice gebaseerde platform opereert volledig onafhankelijk. Niet alleen de snelheid, maar ook de aanpasbaarheid van het systeem is hierdoor verbeterd.

 

Inmiddels werkt Trivento aan de 3e generatie van het backoffice systeem van de Goede Doelen Loterijen. Vanuit het backoffice systeem wordt het hele proces rond de loterijen gemonitord: deelnemers melden zich aan, incasso’s worden gedaan, trekkingen uitgevoerd en prijzen worden uitgekeerd. Een complex systeem dat de business ondersteunt en niet mag vertragen of falen.

Mede dankzij de lange relatie kennen Trivento en de Goede Doelen Loterijen elkaar goed. Dat maakt het makkelijk en leuk om op alle niveaus te helpen en de business van GDL te versterken. Er wordt continu pro-actief gekeken naar mogelijkheden om te verbeteren in ontwerp, technische realisatie en het beheer. In gemengde scrumteams werken mensen van Trivento samen met anderen aan de realisatie en doorontwikkeling van het platform. Er wordt in steeds kortere sprints gewerkt volgens continuous delivery. Het DevOps Customer Succes Team beheert en monitort de lifecycle van alle backoffice applicaties van de Goede Doelen Loterijen.

 

 

Anekdote: het bepalen van een winnaar

Bij de trekking zijn alle uitslagen volledig willekeurig. Daar heeft Trivento ook veel tijd en energie in gestoken. Alles lijkt goed te gaan, totdat Linda de Mol op tv ineens riep: “goh, Amsterdam alweer in de prijzen?”.
Hoe onschuldig ook, deze opmerking had veel impact. Meteen was daar de vraag of de trekking en het bepalen van een winnaar wel echt zo random is als gedacht.


Het antwoord op die vraag is goed te verklaren. In Amsterdam worden nou eenmaal veel loten verkocht, dus de kans dat een winnaar uit Amsterdam komt is hierdoor groter. Toch ging het team keihard aan de slag om na te denken over een oplossing. Zodat de winnaar nog steeds willekeurig gekozen wordt, maar niet altijd in Amsterdam woont. De oplossing werd bedacht en uitgewerkt. Het hele team was enorm trots op
het resultaat. Ook GDL was erg blij met de manier waarop het allemaal snel is opgepakt.

 

linda de mol GDL


Een nieuwe maand, een nieuwe trekking.
Overal werd vol spanning gekeken naar het resultaat van de nieuwe trekking. Het onverwachte gebeurde, eerst een prijs in Eindhoven en vervolgens één in Den Bosch. Met de reactie van Linda “goh alweer Brabant in de prijzen”...

Marco, tester bij Trivento, denkt nog altijd terug aan dit moment en is erg trots dat hij hieraan meegewerkt heeft: “ Voor mij een Trivento moment dat ik niet snel vergeet. Eén team, perfecte samenwerking. We deden alles voor het beste resultaat!”

Meer lezen over onze jarenlange relatie en samenwerking met GDL?

 

Download de gehele business case waar we de diepte in gaan over onze aanpak, oplossingen en ingezette technologieën.

 

Bekijk de uitgebreide business case >>

Robbert Kooij Business development manager

Robbert Kooij Business development manager

Meer weten?
Laat hier je nummer achter

Robbert Kooij neemt contact met je op