Business Case Wehkamp

E-commerce platform gebaseerd op microservices architectuur

Zo hielpen wij Wehkamp met de ontwikkeling van een schaalbaar
e-commerce platform

Over Wehkamp

wehkamp logo

 

Wehkamp heeft ongeveer 2,5 miljoen actieve klanten en verzendt zo’n 11 miljoen pakketten per jaar. Het assortiment bestaat uit ruim 300.000 verschillende artikelen. Bezoekers kunnen kiezen uit meer dan 2.500 merken, voornamelijk in de categorieën mode, wonen, beauty en baby/kind.

De e-commercemarkt maakt al jaren een grote groei door. Voor een consument is het extreem gemakkelijk en laagdrempelig om thuis met behulp van zijn favoriete device producten te bestellen en het vervolgens thuisbezorgd te krijgen. Organisaties als Amazon, Zalando en Bol.com zijn in opkomst of domineren de markt met hun grote en bekende online platformen. Retailers moeten in deze trend aanhaken anders haalt de realiteit ze in.

Wehkamp zag dit gat in de markt. Maar om hier op aan te haken is er een nieuw platform nodig. De oude website is een monoliet volledig gestoeld op een Microsoft on premise service. Waar dit ooit de normaalste zaak van de wereld was, is het nu tijd om verder te gaan. Aanhaken vraagt om veranderingen.

Gelijk de diepte in? Download hier de gehele businesscase over Wehkamp >>


" De combinatie van Trivento's verregaande technische kennis en Agile werkwijze hebben tot een toekomstbestendig fundament geleid waarmee Wehkamp de komende jaren voorop blijft lopen".


Uitdaging

De doelen die Wehkamp met het nieuwe platform wil bereiken:

• Operationele kosten van Wehkamp verlagen
• Vernieuwing in technologie
• Sneller doorvoeren van wijzigingen
• Consument verblijden met een goed werkend platform

In de uitgebreide business case lees je alles over onze aanpak om Wehkamp's doelen te  >>

 

Wehkamp heeft een 100% online strategie. Om dit volledig waar te borgen zijn ze op zoek naar software oplossingen die Wehkamp onderscheidend en klantvriendelijk maken. Deze strategie houdt in dat Wehkamp altijd beschikbaar is, snel laadt én altijd het juiste aanbod op de juiste manier aan verschillende klanten toont.

Om dit te bereiken besloot Wehkamp een nieuw e-commerce platform te ontwikkelen waarbij alle aspecten gerealiseerd worden. Hierbij is de
belangrijkste eis dat de bestaande Wehkamp site bereikbaar blijft. Onderdelen moeten dus stap voor stap vervangen worden door nieuwe componenten van het platform. Want mocht de website uit de lucht gaan mist Wehkamp inkomsten. Dat is logischerwijs geen optie.

Met een monoliet als frontend website liep Wehkamp al snel achter de feiten aan. Een aanpassing, hoe klein ook, kost veel tijd. Daarnaast is het systeem relatief langzaam en het proces om wijzigingen door te voeren is foutgevoelig. De voornaamste vraag van Wehkamp is daarom gericht op het moderniseren van
dit platform.

Trivento is bij Wehkamp binnengekomen om het platform te bouwen en het oude mainframe te vervangen. Om aan de wensen van Wehkamp te voldoen is gekozen om componenten in te zetten van het Reactive Platform van Lightbend (Akka, Scala). Dit platform is gebaseerd op een zogenaamde Microservices architectuur. Dit is de basis om functionaliteiten en data te splitsen en daarnaast een belangrijk startpunt voor de schaalbaarheid van het platform.

Het nieuwe Wehkamp platform moet een state of the art, klantvriendelijke, snelle, schaalbare software oplossing zijn met
een maximale beschikbaarheid.

Gemaakt voor het verwerken
van streaming data op basis van realtime recommendations. Deze eisen vereisen nieuwe generatie, gedistribueerde software oplossingen op een cloud infrastructuur.

Bekijk hier de uitgebreide business case >>

 


Resultaat

 

Binnen een half jaar na de start van het project is het eerste resultaat live gegaan. Een geheel vernieuwd winkelmand component, geïntegreerd in de bestaande site van Wehkamp. Door de gebruikte lean startup aanpak zijn als eerste de meest essentiële delen van de webwinkel ontwikkeld en in productie gegaan.

Door gebruik te maken van de nieuwste responsive web technologieën kan de consument via diverse devices (waaronder smartphone en tablet) gemakkelijk een bestelling doen. Door de Agile aanpak te combineren met Devops teams, is Wehkamp in staat om zeer flexibel nieuwe functionaliteit naar productie te brengen.

Ondersteund door een Continuous Deployment pipeline kan nieuwe functionaliteit meerdere malen per dag in gebruik genomen worden, zodat Wehkamp op elk moment kan inspringen op de behoeftes van de markt. Waarbij maximale beschikbaarheid van de webwinkel gewaarborgd blijft.

Meer lezen over onze aanpak en oplossingen voor Wehkamp?

 

Download de gehele business case waar we de diepte in gaan over onze aanpak, oplossingen zoals PIM en ingezette technologieën.

 

Bekijk de uitgebreide business case >>

Robbert Kooij Business development manager

Robbert Kooij Business development manager

Meer weten?
Laat hier je nummer achter

Robbert Kooij neemt contact met je op