Skip to content

Hoe integreer ik IoT in de propositie van mijn maakbedrijf?

Wereldwijd staat de maakindustrie aan de vooravond van een belangrijke revolutie of disruptie, ook wel aangeduid als de 4e industriële revolutie. Dit is een heel breed begrip; Trivento focust zich met name op het domein van servitization. Vragen die we proberen te beantwoorden zijn; hoe kan je als Nederlandse Original Equipment Manufacturer (OEM) of dienstverlener in de maakindustrie aansluiten bij deze revolutie, je dienstverlening verservicen en hoe kan Trivento je daarbij helpen?

Van productverkoop naar as-a-service dienstverlening

Wat de IT sector al een aantal jaar doet, zie je nu ook verschijnen bij de  maakbedrijven: ze gaan steeds meer service proposities  aanbieden. Denk aan schone straten in plaats van zoutstrooimachines, gegarandeerde pompcapaciteit per uur in plaats van het leveren van pomp systemen. Up-time garanties in plaats van levering van reserveonderdelen. Oftewel; het leveren van business outcomes in plaats van materiaal input. Allereerst gewoon door het toevoegen van service modellen.

Zeker in situaties waarin de kosten van downtime hoog zijn, liggen hier interessante additionele verdienmodellen,

Een mooi voorbeeld hiervan is Technische Unie.  Ondanks dat zij nog steeds producten leveren, hebben ze hun dienstverlening helemaal verserviced onder de titel ‘mogelijk makers'. Zo is hun bestelsysteem rechtstreeks geïntegreerd met hun klanten, bieden ze 24/7 service zoals voorraadbeheer, logistiek op locatie, 1-uursdienst, etc. Daarbovenop leveren ze allemaal turn-key diensten om hun klanten te ontzorgen. Dit levert Technische Unie heel veel data en inzicht in het verbruik en de behoefte van hun klant, waardoor ze pro-actief kunnen zijn. Bovengenoemde situatie is gemakkelijk te vertalen naar service proposities voor OEM ondernemingen.

Van operational excellence naar customer intimacy

Het vraagt van je onderneming wel een hele andere mindset. Waar bedrijven gewend zijn te denken vanuit ‘perfect ge-engineerde producten’ is het relevant om met een frisse blik te kijken naar de doelen en beleving van de klant. En hoe je de klant steeds meer, op positieve wijze, aan je kunt binden. Bijvoorbeeld door business continuïteit te leveren of garanties op (minimum) resultaten. De waarde die je dan levert is niet ‘een productiemiddel’ maar ‘peace of mind’.

Over het algemeen zien we 4 ontwikkelingsfasen, met bijbehorende impact op kosten en resultaat:

 

 

Trivento kan helpen in het selecteren en ontwikkelen van fit-for-purpose software, die past bij de juiste fase van de onderneming én een doelarchitectuur bewaken die past bij de ontwikkeling naar de volgende fase.

Hoe integreer ik IoT in de propositie van mijn onderneming-1

Toevoegen van nieuwe verdienmodellen

Een startpunt zou kunnen zijn het eenvoudig laten selecteren, bestellen, leveren en/of managen van spareparts, wat kan uitgroeien naar het preventief vervangen van onderdelen waarop je slijtage meet. Of in plaats van het alleen leveren van sensoren, zou je ook op basis van businesscases besparingen kunnen verkopen.

Zo zijn we bijvoorbeeld betrokken bij een traject waarbij sensoren aan gemeentelijke plantsoen diensten verkocht werden om te meten wanneer er water gegeven moet worden. We weten dat een grotere gemeente hiermee gemiddeld zo’n 30.000 euro per jaar kan besparen. In plaats van alleen sensoren te verkopen zou je ook een abonnementsmodel met sensoren, een app én beslisdata kunnen leveren waarmee de gemeente goedkoper kan uitbesteden en weet hoeveel water bespaard wordt.

Hoe vertaald zich dit naar technologie?

Trivento heeft een ruime ervaring in het schetsen van service proposities - zie ook onze pragmatische consulting tools-, het ontwerpen en leveren van (componenten van) B2B e-commerce oplossingen, Product Informatie Management (PIM) systemen, cloud platformen en het bruikbaar maken van datafeeds uit sensoren. We zijn ontwikkel en implementatie partner van KPN IoT (o.a. voor het Lora netwerk) maar kunnen ook de serverless componenten van AWS op dit vlak toepassen. De combinatie van bovenstaande ervaring brengt Trivento precies binnen de sweetspot van de servitization.

We leren je graag kennen

Samen kunnen we immense uitdagingen aan.
we denken graag met je mee

Het ecosysteem: de kracht van samen

Het grootste verschil tussen een ‘e-commerce applicatie’ en een ‘e-commerce platform’ is dat je in het laatste geval de kracht van samen gaat inzetten. Je brengt de belangrijkste ketenpartners of gelijksoortige leveranciers met dezelfde mindset bij elkaar om samen, aansluitend bij de behoefte van de klant,  een nieuwe service propositie als marktstandaard of strategisch alternatief neer te zetten.

Daarbij gaat het niet alleen om het invoeren van nieuwe technologie. Houd er rekening mee dat het gaat om een verandering die je hele organisatie kan raken: kernprocessen worden onder de loep genomen, businessmodellen veranderen en de cultuur verandert. Dit is ingrijpend en kan weerstand oproepen bij je medewerkers.

Door transparant te zijn en de transitie goed voorbereid te beginnen, neem je de meest voorkomende barricades alvast weg. Integreer je initiatieven op een slimme manier stapsgewijs in je kernprocessen. Een transformatie vraagt wat van je organisatie.

Dit is de reden dat Trivento actief samenwerkt met partners uit het eco-systeem. Zoals eerder genoemd KPN IoT en AWS om allerlei sensoren te kunnen ontsluiten, maar ook consulting partners als Future Industries, het Boost Smart Industry netwerk en Jaymera.

smart industry homepage preview

Wat relaties over ons zeggen:

Raoul Diederen -Jaymera

"Trivento is een sparring partner met focus op hetgeen dat echt nodig is.
In de smart industry transformaties die ik samen met teams van maakbedrijven vormgeef, is vaak behoefte aan een partner die unieke software oplossingen kan bouwen. Die vanaf het begin het juiste team beschikbaar stelt dat gefocust is op jouw business en de juiste vragen stelt om zo snel mogelijk het juiste minimum viable product te genereren waarmee ook direct rendement gegenereerd kan worden. Die zelf ook bereid is om risico te nemen waardoor belangen tussen partner en maakbedrijf worden opgelijnd.

Trivento is voor mij zo’n partner gebleken die ik daarom van harte aanbeveel. "

 

3 redenen om deze transformatie samen met Trivento aan te gaan

1. Trivento is al jaren actief in het handen en voeten geven van digitale transformaties in de zakelijke dienstverlening, en dat steeds meer vanuit een customer centric benadering. Dat begint altijd bij de klant propositie en klantprocessen (customer journey) en vertalen we naar digitale oplossingen. Dezelfde transformatie ligt voor in de maakindustrie, waar deze op dit moment nog veelal product georiënteerd is moeten er stappen gezet worden naar service dienstverlening en oplossingen (servitization). Dit proces staat in veel gevallen nog in de kinderschoenen.

2. Belangrijke IT dragers van deze verandering zijn cloud, data, IoT en digital b2b commerce; dit zijn dé 4 expertisegebieden van Trivento.


3. Het vraagt best wel wat mentale flexibiliteit om deze verandering als bedrijf te maken. Het is cruciaal om dit in een betrokken partnership, samen op te pakken. Trivento is groot genoeg om impact te maken en klein genoeg om dichtbij te zijn. Samen waarde creëren zit in ons DNA.

Trivento70 tot 5Mb
Robbert Kooij

Robbert Kooij

Business development manager

Zet de volgende stap

In 15 minuten help ik je inschatten of wij relevante waarde kunnen toevoegen op jouw uitdaging.

Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op.