Portretten van collega's en hun opdracht

Martijn Kattenberg

Bookspot Martijn

"Ik werd gevraagd een vastgelopen IT-project vlot te trekken"

Trivento-programmeur Martijn Kattenberg werd gevraagd een verzand IT-project bij e-commercebedrijf Bookspot vlot te trekken. “In het begin werd ik met scepsis bekeken; ik was al de zoveelste externe die werd binnengehaald om te helpen de overstap te maken naar een nieuw systeem.”

Het e-commerce bedrijf had een productinformatiesysteem dat niet meer goed functioneerde en erg onderhoudsgevoelig was. Daarom was er door hen een nieuw systeem ontwikkeld. Dat werkte echter nog niet goed, het was te ingewikkeld. “Paradoxaal genoeg kwam dat omdat ze sommige elementen te generiek hadden opgezet. Soms moet je als programmeur dingen specifiek durven maken, maar dat was onvoldoende gebeurd”, aldus programmeur Martijn (1977) die sinds 2000 bij Trivento werkt.

w Martijn

Gevolg was dat de mensen op de IT-afdeling van Bookspot vast zaten in een tussenfase: het nieuwe systeem kwam maar niet van de grond. En het oude systeem, waar men vanaf wilde omdat het niet meer voldeed en onderhoudsgevoelig was, bleef minstens de helft van de werktijd van de programmeurs opeisen. Want het moest wel lopen, de organisatie draaide er nog steeds op. Consequentie: de afdeling bleef hangen tussen twee projecten. Een situatie waar veel IT-afdelingen vroeg of laat mee geconfronteerd worden.

“Er waren al experts uit Roemenië bij gehaald. En daarna weer anderen uit Nederland en Kroatië, in een tweede poging. Met beperkt succes. Een kennis van mij, die er IT-manager geworden was, vroeg mij vervolgens of ik er als Trivento-consultant wilde komen helpen.” Het werd een geleidelijk proces. “Ik ben stap voor stap aan het werk gegaan. En na een aantal maanden kreeg de klant weer het gevoel: we gaan vooruit.”

Een jaar nadat Martijn was aangetreden bij Bookspot kon de overstap worden gemaakt naar het nieuwe systeem en kon het oude systeem in de prullenbak. “De aanvankelijke argwaan bij de opdrachtgever en de mensen die ik tegenkwam op de werkvloer zag ik geleidelijk verdwijnen. Was mooi om te zien.”

“Ten diepste kon ik daar, als ik erop terugkijk, de IT-manager ontzorgen en heb ik een bijdrage geleverd aan een transitie naar een nieuw en cruciaal systeem voor de organisatie. Het werd uiteindelijk een stabiele backoffice die relatief weinig onderhoud vereiste.”

Helpen met de transitie naar een nieuw systeem zoals bij Bookspot is een ding, maar veel organisaties zitten met nog een ander probleem; dat hun IT-structuur eigenlijk niet meer voldoet en er voortdurend foutmeldingen of stabiliteits-issues optreden. Verleidelijk is dan om met ‘quick fixes’ problemen weer recht te trekken. “Dat je snel wat rommelt met de data bijvoorbeeld. Als je niet uitkijkt heb je na een tijdje een IT-landschap waar overal pleisters op zijn geplakt. Zonder dat naar de kern van het probleem wordt gekeken.”

Martijn ziet praten en doorvragen als een van de kernpunten van zijn huidige werk. “Ik beschouw me als een 'sociaal techneut'. Soms zie je hele slimme onbegrijpelijke code - die technisch dus heel goed is. Maar als dat uiteindelijk te moeilijk blijkt te zijn voor de klant en hij er niet mee kan werken, dan heb je de plank misgeslagen. Ik heb te vaak gezien dat zaken te ingewikkeld worden gemaakt. Of dat er vanuit de theorie wordt gewerkt. Dan faal je. Je moet altijd blijven doorvragen en niet alleen op de techniek focussen. De kunst is om met een oplossing te komen waar de klant onafhankelijk van jou mee kan werken.”

Tekst: Teije Brandsma

 

Walter van Berkel HR Manager

Walter van Berkel HR Manager

Jouw mogelijkheden bij Trivento ontdekken?

Laat hier je nummer achter. Walter neemt contact met je op.