Nieuws

Werkgeluk bij Trivento

Auteur Marco van de Bunt

Van 21 september tot en met 27 september was de landelijke week van het werkgeluk. Met een aantal collega’s van Trivento namen we deel aan inspirerende sessies. Werkgeluk staat bij Trivento hoog op de agenda. Wie gelukkig is presteert beter… daar geloven we echt in. Elke dag proberen we onze werkomgeving én de werkzaamheden goed te organiseren. Dat zorgt voor meer plezier, energie, inspiratie en betere resultaten. We namen deel aan de sessies, om te leren en te ervaren hoe het met ons eigen werkgeluk staat. En hoe we voor nog meer werkgeluk kunnen zorgen, voor onszelf en onze projecten. Een terugblik.

Customer Succes Team

Binnen Trivento werken we met een Customer Succes Team. Het team is verantwoordelijk voor de gehele lifecycle van een aantal applicaties van onze opdrachtgevers. Het doel van dit team is voor blije opdrachtgevers zorgen, door ze zoveel mogelijk te ontzorgen. 

Als team wilden we wel eens ervaren hoe het met ons eigen werkgeluk staat. In de week van het werkgeluk begonnen we elke dag met de werkgeluk boosters van Geluktwerkt. Een leuke verfrissende start van de dag, die ons eens op een heel andere manier naar ons werk liet kijken. Leuk om met elkaar te doen en het gaf ons handvatten om vervolgstappen te zetten.
De conclusie was dat we veel elementen van werkgeluk al op orde hebben. We blijven investeren in een succesvol Customer Succes Team. Een team waarin we aandacht hebben voor elkaar, waarin het werkgeluk van collega’s centraal staat en waarmee we mooie resultaten halen.

Het krijgen van blije opdrachtgevers of klanten begint, volgens Richard Branson, bij het werkgeluk van je medewerkers. “Want niet klanten komen op de eerste plaats, maar je medewerkers komen op de eerste plaats. Als je goed voor je medewerkers zorgt, zorgen zij voor de klanten.” 

Werkplezier App

Een andere reden om mee te doen aan de week van het werkplezier was het verifiëren van onze Werkplezier propositie binnen het Employee Experience Management domein. Samen met FWG en Saxenburgh ontwikkelden we een Werkplezier app. Met de app willen we een een directe bijdrage leveren aan het werkplezier van elke zorgprofessional. De functionaliteiten binnen de app richten zich op 3 hoofdpijlers:

  • Het meten van werkplezier: de app stelt regelmatig een werkplezier gerelateerde vraag. Zo krijg je inzicht in het werkplezier van een individu, een team en de gehele organisatie.
  • Het delen van werkplezier: door het geven van complimenten en het delen van geluksmomenten of werkplezier ideeën, wordt werkplezier gedeeld in het team en in de organisatie.
  • Het verbeteren van werkplezier: een dashboard geeft inzicht in de staat van het werkplezier in een team en organisaties. Met dat inzicht kan de de manager - de Chief Happiness Officer - actie ondernemen. 

De sessies tijdens de week van het werkgeluk bevestigen dat de huidige inhoud en aanpak van onze app bij kan dragen aan werkgeluk van gebruikers. Hetzelfde geldt voor de functionaliteiten die op onze roadmap staan. Ook hebben we een aantal nieuwe frisse ideeën opgedaan. Die gaan we toetsen bij de gebruikers, om zo tot een gezamenlijke roadmap te komen.

Duurzaam werkplezier

Wat we geleerd hebben is dat aandacht voor werkplezier geïntegreerd moet worden in de dagelijkse bedrijfsvoering en werkzaamheden. Om het werkplezier effectief te verbeteren, is het nodig om vaak te meten en een korte feedback loop te hebben na het verzamelen van de resultaten. Een jaarlijks Medewerkers Tevredenheid Onderzoek, met opvolgend uitstippelen en uitvoeren van beleid voldoet niet. Maar hoe doe je dat? Zonder dat het een verplichte extra administratieve taak is, die misschien zelfs de resultaten beïnvloedt?

Bij het ontwikkelen van de werkplezier app kozen we ervoor om de gebruiker direct functionaliteit te bieden, die belemmeringen wegneemt en dus gelijk het werkplezier vergroot. In workshops en meeloopdagen bij Saxenburgh keken we samen met zorgmedewerkers welke belemmeringen zij dagelijks ervaren. Op basis daarvan ontwikkelden we een aantal  functionaliteiten. Bijvoorbeeld een digitale team takenlijst, als vervanger van de talloze todo lijstjes, papieren agenda’s en rondslingerende post-its. Of de mogelijkheid om eenvoudig een (facilitaire) melding te kunnen doen. Waarin een paar simpele stappen met de app een probleem gemeld kan worden, zodat deze meteen door de juiste persoon opgepakt kan worden. 

Kleine stukjes functionaliteit die zorgmedewerkers gemak bezorgen in hun dagelijkse werkzaamheden. En die ze de gelegenheid geeft om geluksmomenten, complimenten of verbeter ideeën te delen. 

Door het gebruik van de werkplezier app is het meten van werkplezier  - of werkgeluk - geen jaarlijks terugkerend fenomeen. Of een verplichte administratieve taak die in verschillende processen is vastgelegd. De app zorgt ervoor dat  meten en verbeteren van werkplezier een onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden wordt.

Weekvanhetwerkgeluk 2

Onze conclusie

Al met al een week van het werkgeluk, waarin we de bevestiging hebben gekregen dat we op de juiste manier bezig zijn. En waar we genoeg ideeën hebben opgedaan om de komende tijd toe te passen. In ons eigen werk en dat voor onze opdrachtgevers. Wij zijn blij dat er bij Trivento duurzaam aandacht is voor werkgeluk. Want…. blije medewerkers zorgen voor blije opdrachtgevers. 

Is werkgeluk binnen jouw team of organisatie al een dagelijks aandachtspunt?

Wil je meer weten over werkgeluk bij Trivento? Neem dan gerust contact met ons op.

Dit artikel delen?