Portretten van collega's en hun opdracht

Ruud Welling

lotterij

“Met techniek een businessprobleem voor de klant oplossen”

Een van de meest fascinerende en lonende dingen aan zijn werk vindt Trivento-software-ontwikkelaar Ruud het werken met een 'proof of concept'. Oftewel een klant of potentiële klant overtuigen met een vrijblijvende of bijna vrijblijvende softwareoplossing speciaal voor hem gemaakt. Pas als het blijkt te werken wordt er bepaald of product verder wordt ontwikkeld. Zoals dat ene project bij de Goede Doelen Loterijen.

Als je een loterij organiseert wil je niet dat er mensen meedoen die niet betaald hebben. Die controles daarvan zijn niet altijd eenvoudig, onder meer omdat sommige mensen al jaren klant zijn maar niet meedoen aan iedere trekking. Aan de vooravond van een trekking worden daarom uitvoerige en grondige controles uitgevoerd. “De programmatuur om de controles uit te voeren stond soms erg lang te draaien”, vertelt backend-programmeur Ruud (1988), die sinds 2016 bij Trivento werkt. 

w Ruud W

“En wat je als systeembeheerder helemaal niet wilt: dat programma’s op een IT-afdeling de hele nacht staan te draaien om iets controleren, om de volgende morgen op je werk te komen en te constateren dat er helemaal niets gecontroleerd is. Want dan kun je weer opnieuw beginnen.”

Trivento heeft al een lange werkrelatie met de Goede Doelen Loterijen. Daardoor kenden ze de technische bedrijfsprocessen er in detail - en konden ze een nauwkeurig concept ontwikkelen om procedures intern te stroomlijnen.

‘’We hadden ons idee voor verbetering van dat procesplanningsysteem gepresenteerd als een 'proof-of-concept. Een mooie manier van werken. We geloofden in het idee en durfden het aan om het op zo'n manier te presenteren. We waren er zó van overtuigd dat we iets goeds konden ontwikkelen dat we minimaal commitment vroegen. Binnen een maand hadden we een eerste versie neergezet. En het bleek te werken. Het inplannen van de processen werd nu zonder haperingen gestart. De klant werd steeds enthousiaster.”

“Vervolgens hebben we afspraken gemaakt om het product verder te ontwikkelen. Driekwart jaar later is het nieuwe systeem volledig live gegaan. Het was geweldig de klant geleidelijk enthousiast te zien worden over iets wat we zelf hadden bedacht en waar we in geloofden”, vertelt Ruud, die technische informatica studeerde aan de universiteit van Twente.

“We hebben een systeem ontwikkeld dat ervoor zorgt dat deelnemers altijd netjes betalen. Zo loop je als organisatie geen geld mis." Uiteindelijk wil je als programmeur een technische oplossing bedenken waar, inclusief de commerciële mensen in de organisatie, blij van worden.”

“Wat we doen voor veel klanten is ten diepste een business-problemen oplossen. Processen automatiseren zodat de overhead voor een onderneming minder wordt bijvoorbeeld. Zo hou je geld over voor het verbeteren van de kernprocessen en voor persoonlijk contact dat nodig blijft.”

“Je wilt als programmeur een aantal technologieën bijhouden die nieuw, opkomend en interessant zijn; wellicht zijn sommige dingen ooit interessant voor de klant. Bijvoorbeeld nu serverless systemen, of de programmeertaal Kotlin. In het verleden waren we een van de eersten met het introduceren van de programmeertaal Scala. Het is een succes gebleken.”

“Je moet je onderscheiden voor klanten, ook met techniek. Maar je moet nooit vergeten dat de klant er nog mee moet kunnen werken. Uit een té nieuw product zijn de kinderziektes nog niet verdwenen. Dat is de balans die je moet vinden; enerzijds voor de klanten bijhouden wat technologisch het meest geavanceerd is in de markt en anderzijds je afvragen waarmee ze binnen hun organisatie kinderlijk eenvoudig overweg kunnen.”

Tekst: Teije Brandsma

 

Walter van Berkel HR Manager

Walter van Berkel HR Manager

Jouw mogelijkheden bij Trivento ontdekken?

Laat hier je nummer achter. Walter neemt contact met je op.