Technologie als globale identiteit in een steeds kleiner wordende wereld

door Mandy Wertwijn - 26 januari 2018

Zondag was ik op een familieverjaardag. Mijn tante was jarig. Na de cake en de eerste kop koffie begon het gesprek over de jeugd en de rol van mobile devices & internet op hun leven. Mijn ooms waren het er snel over eens dat de jeugd van tegenwoordig, de digital natives, alleen maar Pokemon vangt en geen oog meer heeft voor de echte wereld en elk moment van de dag op ‘dat ding’ zit. Mijn ene oom zei:

Als iedereen dat ding voor één dag weglegt, dan zullen ze zien dat de wereld niet vergaat.

    Met deze opmerking stortte ik me volop in de discussie, als zelf benoemde ambassadeur van de jeugd van tegenwoordig.

    Een connected digitale wereld

    De jeugd van tegenwoordig a.k.a. Digital Natives a.k.a. Generatie Z, “De Millennials” en Generatie Y; dat zijn de mensen waar wij het over hebben. Deze mobiele gebruikers zitten inderdaad gemiddeld 7,5 uur per dag achter een scherm, waarvan 4 uur op hun telefoon. Deze telefoon is een device met gemiddeld 33 apps (excl. voorgeïnstalleerde), waarvan 12 dagelijks gebruikt worden en de top 3 bestaat uit: Facebook, WhatsApp en Chrome.

    Dit is de wereld van deze wereldburgers: een connected digitale wereld. In deze wereld heeft het geen zin een middelbare scholier voor straf huisarrest te geven:

    Ga naar je kamer!” Scholier denkt: “Je bedoelt waar mijn laptop en telefoon ook liggen?

      De wereld is veranderd en daarmee veranderen ook de mensen.

      Generatie Y

      Deze verandering is het meest zichtbaar vanaf de generation Y gebruikers: de millennials. Zij zijn geboren vanaf 1981, vandaag de dag tussen 20 en 35 jaar oud en vormen 18,6% van de Nederlandse bevolking. Deze generatie is opgegroeid in het digitale tijdperk met toegang tot internet, mobiele telefoons, social media, streaming, etcetera. Technologie is een integraal onderdeel van hun leven én het zijn de mensen die de technologie vooruit helpen.

      Los van de transformaties in technologie, is de wereld van generatie Y er eentje van globalisering, diversiteit, identiteit, individualisatie, maar ook terrorisme, massamoorden op scholen en de grote economische recessie. Dit heeft ervoor gezorgd dat deze generatie erg gericht is op de wereld en haar welzijn. Het zijn optimisten, ze zijn tolerant, hebben een brede kijk op de werk-leven balans, waar tijd moet zijn voor zelfontplooiing en het werk maatschappelijk relevant moet zijn. Deze mensen werken om uit te geven.

      Generatie Z: digital natives

      De generatie waar de “echte” digital natives toe behoren is generatie Z; de generatie die de wereld zal veranderen. Deze digitale burgers zijn 5 tot 19 jaar oud en beslaan 17,3% van de Nederlandse bevolking. Centraal in deze wereld staat technologie; ze kennen geen wereld zonder toegang tot zoekmachines, social media en apps. Voor hen is technologie onzichtbaar; het is een onderdeel van de wereld waarin zij leven. Deze jongeren hebben hun hele leven al toegang tot wereldwijde informatie en kennis en dit heeft hen gevormd tot de digitale burgers die zij nu zijn.

      Het zijn mensen met een globale identiteit in een steeds kleiner wordende wereld. Zij communiceren elke dag met elkaar, hoofdzakelijk via sociale media (> 100 berichten / persoon / dag). Familie speelt een belangrijke rol, en deze familie is anders gedefinieerd dan we nu kennen. Opgroeien in grotendeels eenouder gezinnen, ze zijn meer divers en er heersen minder ‘taboes’ in conversaties dan de generaties hiervoor kenden. Zij zijn namelijk opgegroeid met globale discussies over o.a. het homohuwelijk of global warming. Human rights, het willen verbeteren van de wereld en iets doen wat betekenis heeft, zijn waardevol voor deze generatie. Controle is een andere belangrijke waarde; privacy is belangrijk en niet alles deel je online. Tot slot hechten ze veel waarde aan transparantie en authenticiteit; be real.

      Nieuwe generatie en een nieuwe wereld

      Dus, even terug naar die oom van mij en zijn opmerking: “Als iedereen dat ding voor één dag weglegt, dan zullen ze zien dat de wereld niet vergaat.” Als het gaat over de wereld volgens de definitie van zijn generatie, de Babyboomers, dan geef ik hem volkomen gelijk. In zijn wereld ging je als tiener bij de buren televisie kijken, omdat dit de enige buren waren met een tv. En een computer, die had je wellicht op het werk, maar het idee van een personal computer kwam pas later. Het was een wereld waar de wereld die je kende niet van de een op de andere dag veranderde.

      Voor de digitale burgers, de digital natives, is dit een heel ander verhaal, een heel andere wereld. Voor hen is de wereld grotendeels de verbinding die je hebt met andere mensen; de real-time interacties die je hebt, de foto’s die je verstuurt (en maar 24 uur bewaard blijven), de ontwikkelingen in de wereld en de enorme stroom aan informatie. Via ‘dat ding’, oftewel je mobiele telefoon, kun je deze wereld binnenkomen. Leg je dit voor een dag weg, ben je zeker een stukje van jouw wereld verloren; de dag dat je niet verbonden was.

      Hoe kun je innovatieve productideeën ontwikkelen en voldoen aan de wensen van de gebruikers?

      lees de gratis whitepaper

      Hoe je het ontwerpproces van je digitale diensten verbetert

      Vanuit het perspectief van conversie binnen e-commerce nam UX-expert Karl Giles ons mee door een aantal belangrijke principes en misvattingen in het ontwerpproces van digitale diensten.

      Lees de blog >

      Technologie als globale identiteit in een steeds kleiner wordende wereld

      Technologie is een integraal onderdeel van het leven van digital natives. Waarom zijn dit de mensen die de technologie vooruit helpen?

      Lees de blog >

      Usability testen: hoe gebruikersvriendelijk is jouw digitale product?

      Waarom is het belangrijk om een usability test af te nemen met (eind)gebruikers van je website of applicatie? Zo pak je zo’n test aan!

      Lees de blog >