- Home
- Business cases
- Transavia
Business Case Transavia
Hoe Trivento het verschil heeft gemaakt bij de digitale transformatie van Transavia
Dankzij het in kaart gebrachte IT-landschap heeft Transavia weer overzicht. Zo is het beter betaal- en beheersbaar.

Over Transavia

Transavia is een luchtvaartmaatschappij en werd opgericht in 1965. Transavia maakt onderdeel uit van de AIR FRANCE KLM Groep. Daarmee behoort Transavia tot de grootste luchtvaargroep van Europa. De focus ligt volledig op budgetvluchten. De maatschappij heeft zich in de afgelopen tijden steeds meer toegelegd op het zelf verkopen van vliegtickets. Het internet speelde daarin een belangrijke rol. De website is een belangrijk gezicht geworden van het bedrijf.
Transavia biedt zowel aan de vakantie- als zakelijke reiziger een aantrekkelijke basis ticketprijs met additionele (betaalde) producten en diensten. Transavia vervoert per jaar zo’n 9 miljoen passagiers en opereert met een jonge, milieuvriendelijke vloot. De meeste eindbestemmingen liggen voornamelijk in Europa en Noord-Afrika.

Wat relaties over ons zeggen
Roy Scheerder - voormalig CDO
Transavia
"Trivento heeft het échte verschil gemaakt bij de digitale transformatie van Transavia. Zij gaan het gesprek aan en denken niet enkel aan technologie, maar vertalen vanuit business belang. "
Uitdaging
Het doel en de grootste uitdaging is dat Transavia binnen de veranderende en concurrerende markt een grote rol blijft spelen en mensen prikkelt. Zodat deze mensen altijd voor de services van Transavia zullen kiezen. Steeds weer opnieuw.
Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Het willen zetten van stappen met behulp van digitale transformatie is één, maar het daadwerkelijke doen is twee. Juist bij dit proces komt de expertise van Trivento goed van pas.
Processen moeten slimmer, efficiënter en duurzamer verlopen. De gevolgen van dit doel kan je als volgt opsommen:
• Meer marge behalen bij de verkoop van tickets.
• Bredere klantengroep bedienen in de markt.
• Verschillende businessmodellen naast elkaar voeren.
• Met dezelfde middelen, meer waarde genereren.
Om dit te kunnen behalen zijn organisatorische aanpassingen noodzakelijk. Wat leidt tot grote veranderingen.

Ga de diepte in en lees de gehele businesscase
Resultaat
Namens Trivento leverden meerdere consultants in verschillende architectuurteams een bijdrage aan de digitale transformatie van Transavia. Onze Enterprise design aanpak was het fundament waarop de digitale transformatie kan stralen.
Transavia is geholpen met een wendbaar applicatie landschap. Geheel gebaseerd op een combinatie van standaard- en maatwerksoftware. Terwijl de schoorsteen bleef roken zijn er delen van het vorige standaard reserveringssysteem ontkoppeld. Nieuwe elementen, zoals de website en de huisstijl, konden makkelijk veranderd worden. Terwijl de kosten overzichtelijk bleven heeft Transavia haar gezicht naar haar klanten toe persoonlijker kunnen maken.
Trivento heeft ervoor gezorgd dat het IT-landschap bij Transavia is verkleind. Tegelijkertijd zijn er nieuwe en betere applicaties toegevoegd. Zo is het beter betaal- en beheersbaar. Dankzij het in kaart gebrachte IT-landschap heeft Transavia weer overzicht.
Meer lezen over onze aanpak en oplossingen voor Transavia?
Download de gehele business case waar we de diepte in gaan over onze aanpak, oplossingen en ingezette technologieën.
Tijdens het Landelijk Architectuur Congres 2016 is de NAF- architectuurprijs uitgereikt aan Transavia. Wij zijn trots op deze prijs en onze bijdrage aan de realisatie van dit omvangrijke architectuurproject.


Juul Beekers
Consultant digital change
Zet de volgende stap
In 15 minuten help ik je inschatten of wij relevante waarde kunnen toevoegen op jouw uitdaging.
Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op.