Portretten van collega's en hun opdracht

Vincent Kodden

Vincent kodden

“Klanten kunnen uitdagen – daar nemen we onze mensen op aan”

IT-ers die alleen bezig zijn met techniek en nauwelijks in gesprek gaan met de klant zullen niet snel door Trivento-directeur Vincent Kodden worden aangenomen. “Je wilt mensen die op een goede manier klanten kunnen uitdagen. Alleen dan krijg je de echte wensen boven tafel – en de beste oplossingen”, aldus Vincent (1962), die in 2017 plots directeur werd van Trivento.

Vincent was vanaf 1998 al betrokken bij Profict, de voorganger van Trivento. En later werkte hij voor Trivento zelf als business analist en projectleider. Trivento-oprichter Gert Oortgiesen was er directeur. Totdat op een zaterdag in 2017 het nieuws kwam dat Oortgiesen bij een tragisch ongeluk om het leven was gekomen.

w Vincent

Verslagen zat het management bij elkaar. “Het is heftig als een van je vrienden wegvalt, je steun en toeverlaat. Als een boegbeeld ineens verdwijnt. Ook privé deelden we zaken met elkaar. Zo word je op twee gebieden enorm geraakt. Soms moest ik in de dagen, weken en maanden erna gewoon mijn gevoel uitschakelen omdat er werk lag dat af moest af. Ik heb nooit kunnen vermoeden dat het overlijden van iemand zo’n impact kan hebben. En ik heb best wel het een en ander meegemaakt.”

Al heel snel kwam de vraag: wilde Vincent de plaats van Gert tijdelijk innemen, tot er een permanente directeur was? Vincent zag zichzelf niet direct in zo’n rol. “Gert had van nature al de belangrijkste skills als directeur, hij was een verbinder. Hoe ga je bepaalde gesprekken aan met een klant? Hoe stuur je een team aan, hoe directief wil je zijn richting je medewerkers? Ga je veel controleren of laat je ze vooral vrij? Hoe laat je een team goed functioneren? Het antwoord op die vragen had Gert van nature al. Ik een stuk minder, ik moest me veel zaken eigen maken.”

Maar ondanks zijn twijfels ging het leidinggeven in de praktijk goed, zo ontdekte Vincent en oordeelden ook de Trivento-medewerkers. Het behouden van medewerkers en klanten, de twee hoofdprioriteiten in die onzekere periode, verliepen uiteindelijk boven verwachting. Aanvankelijk zou hij slechts interim-directeur worden voor twee jaar, zo was de bedoeling, maar na die twee jaar tijd werd besloten dat hij gewoon de nieuwe directeur werd.

Vincent, die in zijn jonge jaren informatica studeerde, ontdekte geleidelijk waar als manager zijn prioriteiten liggen. Hij is niet bijzonder commercieel, niet zo ‘kwartaalgedreven’ zoals hij het noemt. “Dan krijg je snel dat pushen richting een klant, maar dat is vaak niet in hun belang. De drive die erachter zit is vaak geld, mensen zijn bij sommige firma’s ondergeschikt. Een samenwerking waarbij niet direct naar de cijfers gekeken wordt pas veel beter bij mij.”

“Het uitbouwen van een goede langdurige relatie, daar hou ik van. Als je een lange zakelijke relatie hebt is er ook een menselijke kant. Voorheen, toen ik net startte in de ICT, was ik veel meer gefocust op die specifieke opdracht, maar geleidelijk is mijn aandacht verlegd naar de relatie met de opdrachtgever. Ik ga vaak even bij de klant bijpraten, liefst persoonlijk. Wat speelt er? Hoe gaat het met ze? Weten wat iemand drijft is belangrijk. Zo krijg je een hele andere werkrelatie dan alleen: ‘Ik kom even wat werk doen, hier is de factuur en tot ziens maar weer!’”

Dat streven naar een langdurige werkrelatie zorgde ervoor dat er de afgelopen jaren iets bijzonders ontstond tussen bijvoorbeeld een zorgaanbieder en Trivento. De zorgaanbieder ging aanvankelijk in op een offerte van Trivento voor de ontwikkeling van een app voor functiewaardering in de zorg. Het klikte zo goed, en er waren zulke duidelijke resultaten, dat deze partij uitgroeide tot een strategische partner voor Trivento. “Samen werken we aan een project rondom IT en HR-zaken. Een ontwikkeling waarbij wij van leverancier veranderden in strategische partner - dat was bijzonder.”

“Ik heb meer geduld nu dan vroeger, ook als ik projecten aanstuur. Ik heb geleerd om af en toe ook mijn mond te houden. En minder snel te reageren. Mijn mening is niet altijd belangrijk. Het is veel belangrijker om te luisteren.”

Wellicht zat het leiderschap er toch al meer in dan Vincent van zichzelf aanvankelijk dacht. Hij was in zijn woonplaats Raalte al vanaf zijn achttiende bezig met het trainen van elftallen in het jeugdvoetbal. “Ik heb ooit eens een trainerscursus gedaan en vond het toen al leuk om mensen te begeleiden. Daar heb ik veel geleerd; hoe je een team opbouwt, hoe je verantwoordelijkheid bij anderen neerlegt, hoe je soms lijdzaam moet toezien dat het niet loopt.”

“Ik heb enorm veel geleerd de afgelopen jaren. Ik heb een ontwikkeling meegemaakt van een verlegen jochie tot wat ik nu doe. Maar het gaat hier niet om mij. Niemand is groter dan dit bedrijf, en ik zeker niet. Het belangrijkste is: er is na een aantal jaren weer een stabiele koers, voor medewerkers en klanten. Ik ben trots dat ik daar een rol in heb gespeeld.”

Tekst: Teije Brandsma

 

Walter van Berkel HR Manager

Walter van Berkel HR Manager

Jouw mogelijkheden bij Trivento ontdekken?

Laat hier je nummer achter. Walter neemt contact met je op.