Portretten van collega's en hun opdracht

Joost Lommers

joost transavia-1

“Ik hielp Transavia om zich te onderscheiden”

Joost Lommers werkte jarenlang vanuit Trivento voor luchtvaartmaatschappij Transavia. Het zou aanvankelijk maar drie maanden duren, maar het beviel de opdrachtgever zo goed dat het ruim 4,5 jaar werd. Hij was er ,enterprise architect', verbeterde de IT van het commerciële domein; het systeemlandschap van tickets en reizen, reserveringen en passagiersgegevens, websites en B2B-APIs.

Joost (1967) heeft ervaring met grote projecten. Hij begon in 1989, nadat hij een hbo-studie informatica had afgerond, en ging vervolgens programmeren in talen als C, Turbo Pascal en dBase III Plus. Daarna groeide hij door naar ontwerp en werd digital architect. Hij vroeg zich af waarom veel mensen ontevreden zijn over de software die ze krijgen, en raakte gefascineerd door design thinking en vooral gebruiksvriendelijkheid.

w Joost

Als architect zette hij zich in voor verschillende bedrijven, waaronder de Belastingdienst, autobedrijf Pon, Dienst Justitiële Inrichtingen en Verzekeraar De Amersfoortse. Vanuit Trivento, waar hij in 2010 startte, werkte hij vervolgens voor ondermeer Transavia.

“In de vliegtuigindustrie wordt gewerkt met bepaalde standaard-reserveringssystemen. Transavia had zo’n systeem ook. Maar na een tijd ging dat knellen, de organisatie wilde zich meer onderscheiden van concurrenten die hetzelfde systeem gebruikten. Terwijl ze wel de goede delen van dat bestaande systeem wilden behouden.”

“Als je als onderneming ICT-pakketten inkoopt van een leverancier wordt er altijd gezegd: ‘Wij ontzorgen u’. Dat klopt vaak, maar je wordt ook afhankelijk van een bepaalde roadmap. Je krijgt een standaardoplossing, volgens een door de leverancier gedicteerde tijdslijn. Je hebt weer minder mogelijkheden om in eigen tempo een eigen gezicht te creëren. Daar liepen ze bij Transavia tegenaan. Of ik wilde helpen.”

“Delen van het reserveringssysteem moesten worden ontkoppeld. Zodat er bijvoorbeeld een eigen website aan gehangen kon worden. En dat is gebeurd, terwijl ondertussen de schoorsteen bleef roken. Zo heb ik Transavia geholpen met een wendbaarder applicatielandschap, gebaseerd op een combinatie van standaard- en maatwerksoftware. De kosten bleven te overzien, terwijl Transavia haar gezicht naar de klant wel persoonlijker kon maken.”

Het werk voor Transavia had raakvlakken met opdrachten die hij deed bij veel andere grote ondernemingen. Ook daar werd geworsteld met de balans tussen standaardsoftware inkopen en maatwerk laten maken. “De essentie is de beantwoording van deze vraag: ‘Wanneer gaat een organisatie zijn beperkte hoeveelheid geld inzetten voor maatwerk? En wanneer volstaat een standaardpakket?’”

Maatwerk kan overigens wat Joost betreft ook weer doorslaan. Het eindresultaat is dan dat een organisatie met een te ingewikkeld eindproduct opgezadeld zit. “We kunnen IT-technisch een Ferrari maken, maar sommige IT-bedrijven hebben niet door dat de klant vaak uitstekend uit de voeten kan met een veel goedkopere en minder gecompliceerde Skoda Fabia. Het is de uitdaging om dat uit te vinden door de juiste vragen te stellen. Bij Transavia is dat uitstekend gelukt.”

“Ik heb bij Transavia het IT-landschap laten bijsnoeien en tegelijkertijd hebben we ook nieuwe, betere applicaties toegevoegd. Zo werd het beter, maar ook betaalbaarder en beheersbaarder. Door het landschap in kaart te brengen en overzichtelijk te visualiseren, kreeg Transavia weer overzicht. Dat overzicht is een belangrijk thema bij veel organisaties, merk ik. Net als voor automatiseren een ruimere blik aanreiken dan de manier waarop door vaste medewerkers altijd is gewerkt, ook dat is belangrijk.”

Een andere ontdekking die Joost deed in de jaren dat hij in de IT werkte: de ICT-branche zit vol met hypes. Neem chat-apps bijvoorbeeld. “Je moet proberen om boven een hype te gaan staan en het achterliggende patroon te ontdekken. Het gaat om mensen die met elkaar contact willen hebben, dat is het stramien. Het gaat erom dat je dingen in een perspectief kunt plaatsen, of het nu een hype of een methode is.”

“Eén van mijn andere opdrachten was bij NS International. Ook een organisatie die met reizen bezig is. De uitdagingen kwamen deels overeen met die bij Transavia. Het is mooi om daar vanuit mijn eerdere ervaring aan bij te kunnen dragen. Ik weet, na al die verschillende opdrachten bij een grote verscheidenheid aan organisaties, dat je dezelfde dingen op verschillende manieren kunt doen. Zo’n inzicht maakt je flexibeler als professional. En veel nuttiger voor bedrijven die worstelen met een IT-probleem.”

Tekst: Teije Brandsma

 

Walter van Berkel HR Manager

Walter van Berkel HR Manager

Jouw mogelijkheden bij Trivento ontdekken?

Laat hier je nummer achter. Walter neemt contact met je op.