Portretten van collega's en hun opdracht

Marco van de Bunt

Header Datagedreven 1560x741

“Met een app de werksfeer bij de klant verbeteren”

Roomservice op een ouderenzorginstelling heeft weinig gemeen met het uittesten van software, zou je zeggen. Voor Trivento-tester Marco van de Bunt is er een link. Hij liep als IT-specialist mee met een roomservice medewerker in een ouderenzorgcentrum. En wel om voor het personeel een app te bouwen. "De reacties waren bijzonder. 'Eindelijk eens software die ons niet wordt opgedrongen door een IT-leverancier maar die vanuit onze eigen werkpraktijk wordt ontwikkeld', reageerden ze."

Marco (1975) werkt sinds 2008 bij Trivento. Hij kwam binnen als softwaretester en ontwikkelde zich in de loop van de tijd stap voor stap verder, tot onder meer programmeur en product owner. En testen zelf, het proces om te zien of iets niet alleen technisch werkt maar ook binnen een organisatie wordt ingezet zoals het bedoeld was, is de afgelopen jaren ook steeds belangrijker geworden. Het wordt eerder toegepast in het ontwikkelproces van software.

w Marco

Gevolg is dat Marco in de loop der jaren steeds vaker en vaker bij de klant over de vloer kwam. “Door dat vele klantcontact begon ik een stramien te ontdekken in de manier waarop een klant een probleem aankaart. Hij noemt vaak niet het probleem, hij komt meteen met een oplossing. Mijn taak is het om door te vragen, helder te krijgen wat het probleem zelf is.”

Een voorbeeld is de ‘Werkplezier app’. Opdrachtgevers FWG en Saxenburgh vroegen Trivento een app te ontwikkelen om dagelijks het werkplezier van de medewerkers te meten. “Ze dachten aan een app waarmee elke dag met 1 druk op de knop een vraag beantwoord kon worden om zo inzicht te krijgen in het werkplezier. We luisteren naar het verhaal, doken er dieper in en antwoorden vervolgens: 'Zo'n app gaat niet werken als het slechts informatie haalt. Dan zien ze het slechts als wéér een administratieve taak erbij. Maar misschien kunnen we iets combineren zodat het wèl een succes wordt', zeiden we.”

Vervolgens ging Marco met een collega een dag meelopen op de staarpolie van een ziekenhuis. Plus een dag bij de ouderenzorg, plus een dag bij een hospitality-medewerker in het ziekenhuis. De IT'ers werden in witte jassen gehesen, voor de patiënten werden ze een van de verplegers. Maar ze deden iets anders; ze keken naar de workflow.

“Overal zagen we whiteboards hangen met to-do lijstjes. Het overzicht bleek zoek. Toen hebben we een app gemaakt voor het personeel waarin die to-do lijstjes zijn geïntegreerd, samen met de mogelijkheid om in enkele woorden te beschrijven wat je net hebt meegemaakt en de mogelijkheid om daar een compliment op te geven. Zo kreeg de 'Werkplezier-app' geleidelijk vorm.”

“Er kan verder bijvoorbeeld een simpele melding in gedaan worden. 'Trapleuning daar en daar is kapot', om maar wat te noemen. En dat het dan meteen bij de juiste persoon komt, met een foto van die kapotte trapleuning erbij. Voorheen moesten mensen daarvoor achter een desktop gaan zitten en inloggen om dat te rapporteren.”

“In die 'Werkplezier-app' zit ook een mogelijkheid om onderling te appen. Daar werden de medewerkers heel blij van, want voorheen werden ze ook voortdurend op hun persoonlijke WhatsApp gestoord, dus ook buiten werktijd. Nu konden ze beter de grenzen tussen werk en privé aan hun collega’s aangeven. Want dan ging de app gewoon uit.”

“Dit project voelde als een bijdrage aan niet alleen een organisatie maar ook aan de maatschappij. De app is intern een succes en inmiddels merken we dat er interesse is van andere partijen. 'Wanneer is 'ie beschikbaar in de app-store?', is een vraag die we nu steeds krijgen.”

“We hebben er met die 'Werkplezier-app' ten diepste voor gezorgd dat mensen weer meer met elkaar in contact komen. Of in ieder geval meer waardering kunnen uitspreken voor elkaars werk. Zo is er een bijdrage geleverd aan de verbetering van de werksfeer in die zorginstelling. En daar worden patiënten ook blij van.”

“Het leukste was misschien wel de response van de medewerkers. We ontdekten dat het personeel nieuwsgierig werd naar die app. Dus terwijl we aan het werk waren werd er draagvlak gecreëerd voor verandering. ‘Normaal worden onze nieuwe administratieve handelingen en nieuw softwarepakketten opgedrongen door het management’, zeiden ze. 'Maar dit voelde anders. Jullie hebben als ontwikkelaars niet iets ontwikkeld van achter je bureau. Jullie leerden de praktijk door mee te lopen en zijn toen pas gaan programmeren’.”

Tekst: Teije Brandsma

 

Walter van Berkel HR Manager

Walter van Berkel HR Manager

Jouw mogelijkheden bij Trivento ontdekken?

Laat hier je nummer achter. Walter neemt contact met je op.